Jag och min sambo kollar på ett hus (Vision 79) som Västkuststugan levererade 2000. Vi har lite funderingar kring isolering och uppbyggnad av väggar. Huset är i två våningar varav det understa är ett sutterängplan. Grundläggningen är platta på grus/berg.

I ett byggsamrådsprotokoll som vi har fått från kommunen finns följande angivet

Ytterväggar bärande (källare): Platonmatta, 250 leca, 95 stålregel, 95 min ull, 13 gips

Yttervägg övrigt: 22x120 spårpanel, 2x45 spikregel, vindtät, 45x145 regelverk c600, 145 min ull, 0,15plastfolie, 13 gips

Bottenbjälklag: 22 spånskiva, 190 min ull, 45x195 golvbjälkar c 600 med bottenbräda 195x95, hård boardskiva 4,5

Översta bjälklaget: Databeräknad fackverktakstol cl1200, 265 mm min ull, 0,5 plastfolie 28x70 glespanel c300, 13 gips

Är det något som vi bör tänka på eller undersöka närmare?

Hejsna och välkommen till Forumet.

Snålt tilltaget tycker jag.

Ingen isolering underplattan? ingen golv värme då.!

Källaren eller sutterängplanet. Varför lägger dem inte isoleringen på utsidan? Det är det enda vettiga för att slippa problem i framtiden. Det man föreslår är en sniklösning anser jag, troligen är det billigare så. Många som inreder "källaren" får förr eller senare problem med fukt i källaren pga man isolerar på insidan av väggen.

Väggarna bör ha minst 250 mm tjocklek på isoleringen ovan jord. (verkar som om man tycker 140mm duger).

Mot vinden bör det vara 500mm. Är det snetak så inte mindre änn 300mm.

Energimyndingheten rekomenderar

Vinden 500mm isolering
Ytterväggar 300mm isolering
Under plattan 300mm isolering (detta har diskuteras lite, men minst 250mm)

Dessa rekomendationer i ett nytt hus är inga överdifter. Men det är rejält tilltaget. Husleverantörerna borde iallfall ligga i närheten.

Huset anges i prospektet som fritidshus, så jag antar att det är därför det är så "dåligt" isolerat. Huset används idag som året-runthus och vi har avser också att bo i det året runt. Det finns dock vattenburen golvvärme på suutterängplanet. Men det känns som att vi ska utreda det här lite mer innan vi slår till. Tack för hjälpen!

Jag tittar på hus nu, det aktuella (nybygge) har 240mm isolering i väggarna, 450mm i taket och kommer få 200mm i plattan, vilket ska räcka gott och väl! Så några 300 i väggarna är nog rätt så ovanligt idag (Tror iaf jag). 300 i plattan är inte lika ovanligt, men man ska tänka på att det finns risker med att isolera grunder för mycket (upp mot 400m?). Det kan resultera i termafrost under plattan, vilket ger skador då marken kommer resa sig.
Taket behöver nog inte ha så mycket mer än 450mm, anser iaf jag. Men kommer man över ett billigt parti isolering så är det nog värt det, men annars så är det nog svårt att försvara det ekonomiskt.
(tagit en grogg, så kanske är lite kaxig nu ;O)

Isoleringen är ju en engångskostnad. Vilket i stort sätt alltid lönar sig. Frågan är bara när?
Givetvis går det att räkna ut hur lång tid det tar. Jag tror Paroc & Isover har på sina sidor exempel på hur lång tid det tar att tjäna i hop den extra isoleringen.

Jag kan rekomendera att man läser igenom Energimyndighetens rekomendationer
För er som bygger nytt hus så hittar ni det här.
http://www.energimyndigheten.se/WEB...m&MenuSelect=4D83D44EB7995637C12571CC004A8B59

När vi byggde med västkustsstugan så hade de något de kallade plusisolering som vi valde, det andra var nog mer täkt till fritidshusen.
Vi la oxå 30 under plattan + golvvärme.
Jag kan säga att vi inte fryser.. snarare tvärtom :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.