Någon isolering eller bara ett hål?

4k läst  13 svar

1. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Hejsan!
    Vistte inte om detta passade bäst i byggnadsvård eller isloring men testar här!

Huset har timmradstomme och är tillägsisolerat på utsidan. Panel, board och isolering.

Nu har vi börjat på med sovrummet och alla väggar har rivits ner till timmerväggarna.
    Nu vill vil ha lite djupare fönster brädor och ska regla upp ytterväggen 75mm sen spånskiva sen gips.
    I mellanrummet mellan timmer och spånskiva, vad göra där?
    Isolering, isåfall vilken?
    Eller bara låta det va?

2. P
    Medlem Nivå 10
    tja, lite isolering där är väll inte fel. Jag skulle nog troligen ta miniralull.
    Men jag hade nog kollat upp Cellulosa alternativ också. Som finns i skivor & mattor på några få ställen i sverige.

3. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Finns ju linisolering?

Sen är det ångspärrfrågan...

4. P
    Medlem Nivå 10
    ja det finns Linisolering vilket ska vara bra. Lite svårt att klippa av som jag har förstått det.
    Dock är det dyrt. Även Bauhause har i tex bromma skivor som är just Cellulosa. Vittala eller vad det nu heter/stavas. En Finnsk skiva. Som verkar vara riktigt bra att jobba..!

Ångspärrfrågan.. Har du någon Ångspärr någon annanstanns? Om inte så skulle jag nog skippa plasten.
    Bättre att lägga ner den tiden/energin på bra innomhus ventilation.

5. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Du verka ha ett sunt tanke sätt. Ne ingen ångspärr vad jag förstått.
    Ytterpanel - asfaboard - isolering - timmervägg.
    Så det ska väl inte vara nåt konstigt att bara lägga vanlig isolering mot timmerväggen sen spån och gipsskiva?
    Inga tätninglister längs upp på fönstren och varenda ventilation öppen.
    Även tänkt att sätta en fläkt i nån

6. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    För det funkar väl såhär?
    Iom att v'äggen är isloerad utifrån blir inte timmer väggen så kall, då är det ingen fara att isolera innifrån för då möts inte kall och varm luft?
    Hade väl varit annorlunda om inte väggen varit isolerad utifrån?

7. P
    Medlem Nivå 10
    Jag tycker det låter som om du har tänkt rätt.

Det blir bara kondens när kallt möter varmt. Den varma luften behöver ju dessutom innehålla fukt för att det ska bli kondens (vilket den i regel alltid gör). Varm luft kan bära mera fukt änn kall. därför är det vikigt att ventilera bort den fuktiga innomhus luften. Till luft i alla sovrum,Vardagsrum. Från luft i kök & badrum.
    Timmret har som all Cellulosa den egenskapen att den kan ta upp en viss mått fukt & avge den när det blivit torrare.

Som jag har förstått det av isover så kan fukten vandra i stort sätt obehindrat igenom miniralull. Som inte suger åt sig fukten.

Så om du isolerar på insidan av väggen så flyttar du kondens punkten lägre in i väggen. Det kan ju vara så att det sker i timmerväggen. Men det är ju inte hela världen då den andas till en viss del. Får man då mycket fukt där så lär ju timmret ruttna bort till slut.

Men jag har aldig hört talas om att det har hänt. Tror inte jag har hört någon som fått fuktskador på väggarna pga kondens. De som får problem får det på vinden efter som varmluft stiger och fukten med den. Och på kallvinden blir det kondens.

8. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Så att lägga vanlig mineralull och sen en luftspärr sen innervägg kommer inte göra att min timmervägg ruttnar? Trots att jag tar 70mm isolering?
    Linull verkar ju bra, men kanske inte nödvändigt i mitt fall?

9. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Yes, all ventilation är öppen för fullt och ska så förbli.
    Eldar även med ved

10. P
    Medlem Nivå 10
    Nää troligen inte.

Det finns ju något som heter Ångbroms. Den bromsar så att luften får det svårare att vandra genom väggen. Det finns lite olika lösningar på det. Luften & fukten kan fortfarande vandra men den får det lite svårare.

I mot vinden brukar man då sätta dubbla lager gips och måla på det. En vägg räcker det troligen med 1 lager gips efter som det inte är lika hårt tryck mot en vägg som mot vinden.
    jag är dock inte så påläst när det gäller ångbroms. Dock är det relativt nytt tankesätt. Låter vettigt tycker iallfall jag.

Så du har igentligen 3 alternativ.
    Plast
    Ångbroms
    Inget.

11. 0
    Medlem Nivå 2
  12. L
    Medlem Nivå 1
    Jag röstar på ångbroms!

T.ex. förhydningspapp. Då har man gjort vad man kan för att motverka konvektion utan att bygga diffusionstätt. Finns även andra diffusionsöppna alternativ t.ex. Isover Vario Duplex, http://www.isover.se/sw27234.asp.

13. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Och då sätter man den närmast gipsen/spånskivan?

14. L
    Medlem Nivå 1
    Just precis!

Samma som med plasten, sätt den inanför skivorna, innanför glespanelen eller t.om. en bit (max 1/3?) in i isoleringen. Samma regler som med plasten mao.

Jag var inne på ett byggvaruhus och frågade efter Isover Vario Duplex idag, säljaren harklade sig lite och påminde om att de säljer Rockwooll... Säljaren (f.ö. delägare i byggvaruhuset) tipsade istället om denna duk: http://www.mataki.com/mataki/documents/broschyrer/halotex.pdf
    Verkar vara något liknande som den duk Isover säljer.
    Jag vet att säljaren själv renoverat ett äldre hus för några år sedan (tror inte att dessa dukar fanns då) så jag frågade honom vad han satte bakom gipsen och träpanelen i sitt hus, han hade liksom jag använt förhydningspapp.

Förhydningspapp funkar antagligen toppen och är säkert det billigaste alternativet, fördelen med duk är att den blir lättare att jobba med. Pappen är inte så enkel att jobba med, speciellt inte när man vill ha det så tätt som möjligt vid eldosor etc. Det är därför jag funderar på att använda duk istället.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: