Bauhaus billig isolering

19k läst  9 svar

1. V
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Jag håller på att isolera taket på garaget och har tänkt lägga 2ggr 95mm rullar... Har redan lagt 1 omgång av byggmax 95mm rulle men tänkt byta eftersom den rullen var delad på 560mm och därför blir det onödigt mycket skarvar.
    Åkte till bauhaus idag eftersom dom hade annons på 95mm lambda 39 på rulle för 26.95kr/kvm.
    Väl på affären sa dom att den utanonnserade superglass isoleringen på 95mm var förpackad i förpackningar som hette "InstantFibre" eller nåt liknande. Personalen lovade att detta var densamma som superglass lambda 39 rulle och det kom från samma fabrik.
    Dessutom står det 150mm på rullen istället för 95mm.... även om det skulle vara 95mm *märkligt*
    Väl framme vid kassan fick jag sedan betala typ 19,5kr / kvm istället för det utannonserade priset på 26k.95r / kvm ???

Alltså extremt billigt ? Någon som vet vad det är för rullar jag har fått tag på ?
    Är det bara skräp eller är det hyffsade grejer ? Frågan är om jag ska behålla och isolera eller returnera och hitta nåt annat ?

HJÄLP?!

/V

2. A
    Medlem Nivå 15
    Det finns ju isolering som är 1155, just att använda till bjälklag i tak.

3. V
    Medlem Nivå 4
    Jo, det var just därför jag inte fortsatte med byggmax isolering....
    Den jag nu köpte på bauhaus är just 1155 mm..... men av ett väldigt skumt märke och dessutom mycket billigare än byggmax ?!
    Något lurt känner jag ...

/V

4. V
    Medlem Nivå 4
    Nu har jag hittat fabrikörens hemsida och lite mer information....

http://www.instafibre.co.uk/roof-insulation.aspx#Technical

Det intressanta är att bauhaus i annonsen skriver lambda 39 superglass rulle... men nu ser jag att lambdavärdet på isoleringen jag fått hem ligger på 0,044 W/m2K ??? Riktigt illa alltså. Däremot köpte jag isoleringen såsom 95mm ... men på rullen och på deras hemsida benämns den som 150mm. Dom påstår att den sväller till 150mm när man lägger den ?

Sen blev den ju extremt billig faktiskt ... 19kr/kvm ... frågan är som sagt om jag ska köra på denna och eventuellt kompensera med tjockare lager på vinden... eller återlämna rullarna på öppet köp. Dom är ju faktiskt inte lambda 39 som annonsen säger...
    Dock läste jag någon skum förklaring i butik om att rullarna var på lambda 39 och eftersom dom sväller upp till högre tjocklek får dom motsvarar dom egentligen lambda 35-37 ...... fast dom var ju inte ens lambda 39 från början ... hehe... märkligt

/V

5. V
    Medlem Nivå 4
    Ingen som hört talat som fabrikatet eller t.o.m. använt sig av det som kan uttala sig ;)
    Skulle vara kul med andras åsikter....
    /V

6. A
    Medlem Nivå 15
    Jomen Byggmax säljer takisolering i 1155mm-bredd.

7. S
    Medlem Nivå 8
    om den sväller till 150 så är den ju 150mm????
    tjockleken i förpackningen är ju tämligen ointressant för de flesta. vad var det för pucko du pratade med?

8. V
    Medlem Nivå 4
    Nope, byggmax säljer ingen 95mm rulle på 1155mm .... möjligtvis 120mm eller tjockare på 1155mm.

Ja inte vet jag... men på superglass och instafibre förpackningarna står det 150mm som enligt bauhaus personal motsvarar 95mm och 100mm som enligt personal motsvarade 45mm.... stod alltså på hyllorna 45mm resp. 95mm.
    Ingen som har köpt dessa märken som vet mer ?

/V

9. V
    Medlem Nivå 4
    Återigen ingen som använt sig av samma fabrikat "InstantFibre" som har åsikter om det var bra eller dåligt ?
    InstantFibre kommer UK och är tydligen enligt bauhaus tillverkat på samma fabrik som "superglass" .....

Någon ??

/V

10. M
    Medlem Nivå 1
    Det lilla som det skiljer sig på lambda värderna är marginellt, isoleringar ligger nånstans runt 0.033-0.050 w/m2k beroende på fuktinnehåll samt vikt. Jämnfört med trä som har runt 0.14 så börjar du inse hur liten skillnaden är om det diffar 0.005 i lambda värde på isoleringen.
    Låter i mina öron som du gjort ett kap på isoleringen

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: