Isolering
Per-Erik: Ju tätare desto bättre. Klamra & tejpa är ju ingen naktdel.
Jannemstd: Tack för svaret, kollade upp med golvvärmeleverantören och han sa att desto mer desto bättre, men att 170 vad fullt tillräckligt, så jag kör på det. Men tack ändå!
Mikael_L: [citat] Varannan ovanför varannan under, kanske ...? Nackdelen med vinkeljärn, förutom den extra kostnaden är att dom i sig medför en köldbrygga. T.o.m en 100x3,4 spik är en, inte helt försumbar, köldbrygga.
ByggaNytt: Funkar också bra med plåtreglar om man vill ha oorganiskt material. Diffspärr bara om du skall värma upp garaget!
snickar_lasse: Hej ! Tecken på dålig vindtätning. Spelar ingen roll hur mycket isolering det finns ,om vindtätningen är bristfällig.Ett hus med lite isolering, o riktig vindtätning klarar sig hyfsat bra .
Immobil: Kallraset slipper du inte bara för att fönsterna inte är öppningsbara. Såvida det inte är superduperisolerade du ska montera in. ;-\
FredrikR: Pratade med supporten på Paroc och han sa att så länge man har ett uppvärmt utrymme så bör man sätta plast, och med uppvärmt så menade han utrymme som är varmare än omgivande luft. Och på sikt, inom närmaste året, kommer även övervåningen att fullisoleras så. Om det sen blir skivor eller sprut i mellanbjälklaget återstår att se.
oskarbo: Det har du ju helt rätt i, ska kolla upp det. Tack för svar! Är det nu någon i detta forum som har andra erfarenheter av foam mellan golv i torp så är jag tacksam för åsikter.
ppalm: Nä det är ju inge bra st'ällde det som en fråga så du får använda ditt sunda förnuft. Idag så brukar man inte använda ångspärr i golvet men det förkomer.
Per-Erik: [citat] Wow... Spännande.! Ang din fråga, då. Jag vet inte. Jag skulle dock inte tro att en luftspallt skulle göra någon skada. Men du kanske ska kolla upp det med en expert sånnafall.
Per-Erik: humm.. inte så lätt.. I gammla källare och så brukar man inte rekomendera att använda tätsikt just för att plattan ska kunna andas. Kör man med tätsickt så kan jag tänka mig att det kommer att lossna efter ett tag. Jag skulle bara köra på med klinkers. Bara att lägga direkt på betongen (dock behöver du nog prima först). En Golv matta på det så är det klart. Ska man ha 23
Per-Erik: [citat] Japps jag tänkte att det var en väggkonstruktion. :o snart ger man upp, man kan inte läsa längre.. :(
Per-Erik: Detta beror lite på. På en del vindar så har man endast en fönsterglugg eller en ventil i gavlarna. På en del så finns det luftspalt i takfoten (mycket vanligt när man har isolerar i sne taket). På en del finns det både och. Så ni får kolla på vinden helt enkelt hur det ser ut, då det varejerar från hus till hus.
Poggan: Hej! 25tkr, vad ingår då? Tar de bort befintlig isolering?
stefant: Tack för hjälpen Energiberäknaren. Jag ska kolla upp vad grejerna kostar och sen får vi se om jag gör ett försök att tilläggsisolera portarna. /Stefan
klex: [citat] Vilket bevisas av de här nya solfångarglasrören där luften är evakuerad och detta vacuum ger mycket låga värmeförluster från solfångarplåten inuti glasröret. Glas har ju dessutom den fördelen att den kortvågiga strålningen släpps in bra genom glaset men den långvågiga värmestrålningen släpps inte ut lika lätt. "Dubbla gager" m.a.o. Synd att de är lite dyra...
Flugfiskarn: OK! Tack för snabba och bra svar.....Då är det bara att sätta igång med jobbet :) /Flugfiskarn
FG: Egentligen mest stegljud och det hade jag tänkt lösa med Stepisol bland annat. När man ändå river upp golvet finns det ju möjlighet att ta bort spånet, men då ska det ersättas med något som ljudisolerar minst lika bra. Det finns ju markplattor som väger mer än vanlig isolering, det kanske skulle fungera bra?
Per-Erik: Den isolering som ligger där om den är torr är det ingenfel på. Jag skulle inte tro att det är värt att byta ut den. Dock så rekommenderar jag att du fyller på med mera isolering. En total tjocklek på 30 cm är nog lagom att börja med. Så får du ha upp sikt på vinden så du inte råkar illa ut. Ett tipps är att regla upp gång broar på vinden så slipper du pulsa runt i isoleringen
Alpha: Har samma förutsättningar som dig frankan, fast bara med en rökkanal.. En himla massa jobb har det blivit för att göra i ordning huset så att även övre plan kan utnyttjas för året runtboende, köket är dessvärre rivet och flyttat, ett nytt badrum är på g etc.. Funderat mycket med på hur jag ska göra med insidan, kommer faktist bara dreva om innifrån, prioriterat nya
zno: Ur ren ljudisoleringssynpunkt är det nog bäst med dubbelt gips istället för spån+gips, men rent praktiskt är ju spån+gips att föredra.
Sparkz: Problemet är isoleringscellen, så undvik cellplast. Cellulosa kan nog ligga i riskzonen, men mineralull är ofarligt. Läggdags nu.
gullegrizen: "Ångspärren hindrar varm och fuktig inomhusluft att tränga ut i väggen, s k konvektion, vilket kan leda till svåra fuktskador. Plastfolien har också som uppgift att stoppa fukttransport i form av diffusion. Ånghalten är högre på den varma sidan och fukten vill vandra till den kalla sidan som har en lägre ånghalt. Plastfolien ska alltså placeras på väggens insida. Ibland vill man
anaitis: [citat] Runt den inkommande slangen skulle jag lagt ännu mer rörisolering, av grövre dimension. Din låda för hydropressen låter som en god idé. Men iom att du isolerar den så läcker det in mindre värme. Oftast räcker det med den värme som det inströmmande vattnet har för att det inte ska frysa. Men om du åker bort på vintern fungerar inte detta. Då kan det lätt frysa till. För
Per-Erik: Rören ska vara isolerade.. I stort sätt alla rör ska vara det.
Per-Erik: Ja det är inte alltid det är smart att fylla det utrymmet med isolering. Man riskerar nämligen att isolera så bra att fasad teglet blir kallt & när det blir blött så kan man få frost sprängningar.