4 156 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Isolera trähus inifrån? Många bud...
Jaha luftspalt och ingen plast.
Känner mig inte det minsta klarare här
Om vi utgår från min trästomme och bygger inåt, vad skulle ni råda mig till, lager för lager? Som sagt gammal putsfasad som eventuellt kommer att putsas om och då eventuellt med isolering.
Känner mig inte det minsta klarare här
Om vi utgår från min trästomme och bygger inåt, vad skulle ni råda mig till, lager för lager? Som sagt gammal putsfasad som eventuellt kommer att putsas om och då eventuellt med isolering.
Immobil>Är få som får det att fungera så generellt avråder jag, viss friskrivningsklausul eftersom vissa kan räkna och få det att fungera praktiskt med. Problemen kommer ofta då man isolerar lite väl mycket.
Mina svar avsåg träfasader.
Putsade fasader är inte min starkaste sida men vissa moderna putsbruk lär tydligen inte andas speciellt bra så frågan är hur lyckat det blir då. Kombinerar man det med diffspärr så har man bett om problem, vart skall liksom fukt ta vägen?
/Kent
Mina svar avsåg träfasader.
Putsade fasader är inte min starkaste sida men vissa moderna putsbruk lär tydligen inte andas speciellt bra så frågan är hur lyckat det blir då. Kombinerar man det med diffspärr så har man bett om problem, vart skall liksom fukt ta vägen?
/Kent
Tackar för svaret!snickarboden skrev:
Ber om ursäkt att jag drog tråden OT.
Kan du tipsa om nån tråd eller websida som behandlar problematiken?
Finns en hel del trådar här om detta, se även de klistrade.
En del info finns på tillverkarnas hemsidor.
Diskussioner kring byggnadsvård kan vara rätt intressanta med.
Kruxet som jag ser det är att varje hus är individuellt, det som funkar på ett kanske inte alls funkar på ett annat eftersom ventilation och självdrag kan skilja rätt mycket, bl a om man använder skorstenen eller inte. Intressant ämne i alla fall.
/Kent
En del info finns på tillverkarnas hemsidor.
Diskussioner kring byggnadsvård kan vara rätt intressanta med.
Kruxet som jag ser det är att varje hus är individuellt, det som funkar på ett kanske inte alls funkar på ett annat eftersom ventilation och självdrag kan skilja rätt mycket, bl a om man använder skorstenen eller inte. Intressant ämne i alla fall.
/Kent
Klicka här för att svara