Kan inte bestämma mig för hur jag ska isolera mina garageväggar som i dagsläget enbart består av betonghålsten. Idag är det helt ouppvärmt men jag ska ha det till att mecka och ska ha värmepumpen och vvb där så jag skulle behöva få det isolerat och uppvärmt.

Väggarna är murade 1949 och ganska ojämna.

Alt 1. Regla upp på insidan ett par centimeter från väggen med glasfiberisolering, sedan gips, eventuellt med spånskiva på bakom. Fördelarna är att det är ganska enkelt samt att jag får raka väggar innvändigt som det är lätt att fästa saker i.
Nackdelar är att det eventuellt blir kondens i väggen (plast?) samt att det eventuallt ökar risken för frysning av väggen. Har det inte frusit förr så lär det väl inte göra det nu kan man tycka. Saken är att det är en del av en gammal potatiskällare som tidigare varit motfylld med jord och sand. Jag har nu frilagt den här delen av byggnaden så att det har fått formen av ett suteränghus.

Alt 2. Cellplast utvändigt med puts på. Fördelar: minskar risken för frysskador, ingen eller mindre risk för kondens, raka och fina väggar utvändigt.
Nackdelar, känns dyrt och svårt, inga raka fina väggar invändigt som jag lätt kan fästa saker i.

Kan inte någon bestämma åt mig så jag slipper fundera så mycket på det ? :)

jag hade kört på alternativ 2.

På insidan kan du ju enkelt regla upp och sätta skivor om du vill. så får du ju släta fina väggar.

Garage från 1949 måste vara ett stort garage efter som änns överväger alt 1. :D

mitt från 1937 så står halva V70:n utanför & man kommer inte ut genom dörrarna för det är så smalt. Polon går in om man smeker bakluckan med garagedörren och man kan klämma sig ut på förar sidan, dock inte passagerar sidan.

7x20 meter på bottenvåningen, lika stort uppepå :D

Det är en murad lada, som enklast liknas vid en "sutteränglada"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.