P
Per-Erik: Jag har hittat detta på nätet (finns bara i Stockholm) Etableringskostnad: Objekt 100 m2 : 1500 kr Objekt större än 200 m2 offereras separat. Golvbjälklag: Tjocklek Dencitet Pris/m2 195 mm 50 160 kr Ovanstående priser inkluderar arbete, material samt resor inom 10 mil (mer än 10 mil kontakta oss för separat offert). Samtliga priser är inklusive lagstadgad mervärdesskatt (moms). Tänk
1 svar · 6,1k läst
P
Per-Erik: Mycket svår fråga. Så jag spånar lite.. Ta bort den.. Så kommer du känna på lukten när väggen är fuktig (luktar unket & källare). Luktar det hela tiden så lär det snart bli möggel eller andra fuktskador.. Sitter plastenkvar tar det nog längre tid innan du märker något och skadan kommer vara mycket större (troligen). Någon annan som har en åsikt?
1 svar · 1,4k läst
Consensus
Consensus: [citat] Svårt att säga, men faktum är att det byggs klimatvindar på flera ställen i europa. Det känns ju säkrare att flytta ut daggpunkten utanför undertaket än att ha den innanför. Vad gäller kallvindar så finns det däremot tonvis med rapporter om dess risker. Bara för att i princip alla hus i Sverige är byggda med kallvind, så gör det inte konstruktionen mindre riskfylld.
18 svar · 3,1k läst
S
spikers_corner: snitselband/märkband 75m för 17:-, eller avspärrningsband 500m för 200:- begagnade embalageband/pp-band/wg-band typ http://www.buyit.se/nima/visaProdukt.asp?produktID=2611&veckans= som används för att hålla saker på lastpallar
2 svar · 5,3k läst
G
gnilrub: 7x20 meter på bottenvåningen, lika stort uppepå :D Det är en murad lada, som enklast liknas vid en "sutteränglada"
2 svar · 2,0k läst
D
dengen: [citat] Vi gjorde en kalkyl på energimyndighetens hemsida och vi skulle spara så pass lite i energi/värme så att det får bli en lösning för endast ljudisolering istället. Tack för tipsen. :)
2 svar · 2,6k läst
T
Träig snickare: Nej inte om du använder någon sort av ekofiber.
3 svar · 909 läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Det är någon som tänker fel här..... Densiteten på själva lösullen, materialet, kan man förstås inte ändra på. Det bestämmer du när du tillverkar produkten. Densiteten, dvs massan per någon given volym, på den utsprutade produkten beror helt på hur jag sprutar, och det är ju detta som är intressant. Beroende på hur man bär sig åt blir det olika mycket luft i
5 svar · 2,1k läst
N
niblom: Jag skulle göra samma sak, sedan sa någon att om man isolerar tillräckligt mycket på insidan för att det skall vara lönt, så flyttar man dagpunkten in i teglet och när det är minusgrader så kan man får frostsprängningar i teglet. Jag skulle ändå byta fasad så jag valde att isolera utsidan i stället.
3 svar · 2,8k läst
P
Per-Erik: Jo glasullen är bättre ur ett isolerins perspektiv. lika så cellplasten hur man nu får den tät med alla skarvar.. Men glasullen kan inte lagra fukt ( ja din vind kommer att bli fuktigare när du isolerar den) till en viss del. Det kan inte miniralull eller cellplast. Risken för fuktskador är alltså minde med sågspån eller annan Cellulosa än med miniralull (glas & stenull). Ju tjockare
20 svar · 14,2k läst
P
Per-Erik: "fiberplattor" mera kännt som treetex eller i dag porösträfiberskiva. Bra isoleringsvärde i dem. Så låt de vara om det går. Ska du göra ditt hur modernt bör du även göra ditt ventlations system modernt. Dvs skrota dit självdrag. köp in frånluft fläkt, FTX eller något annat. Plast eller inte. Den frågan kommer nog aldrig slutas att ställas inte heller åsikterna om det. Dock har
2 svar · 4,8k läst
P
Per-Erik: Det är nog en del skillnad med 70-tales isolering & dagens, men jag tror inte den skillanden motiverar att du byter.
2 svar · 4,5k läst
·
P
Per-Erik: Tror att alla isoleringstillverkare (även miniralull) förutom när det gäller Cellplast, menar att man kan lämna spånet kvar. Spånet tas väll oftast bort för att få mera utrymme, annars är det nog ingen mening med att ta bort det.
14 svar · 2,6k läst
T
tupas: Lösull är väl inte så bra för ljudisolering, fick du verkligen bra resultat med det ?
2 svar · 1,2k läst
ByggareBacchus
ByggareBacchus: Det är inte innertaket jag oroar mig för egentligen, utan vilket sätt (korslagt eller inte) som blir enklast att utföra och ger bästa isoleringen, dvs minst köldbryggor.
2 svar · 1,7k läst
G
grävaren: Vad jag vet har den försäljningen upphört. Jag jobbade där för 30 år sedan, då var det lång kö varje morgon. Med lastbilar, personbilar och traktorekipage. Det lastades riktiga halmlass och man fick betala ca 3-4 kr/kg.
3 svar · 1,9k läst
FredrikR
FredrikR: En isolerkniv borde väl funka, oavsett ledd du vill dela den på?! Eller tänker ja fel.. :)
4 svar · 1,5k läst
N
NovaStella: Hej Jag har börjat bygga om vinden på huset hemma till boyta. Tänkte göra det till barnrum. Från början är vinden helt oisolerad förutom ca 15 cm sågspån och kutterspån i bjälklaget. Takhöjden är begränsad - det är brutet tak och ca 170 cm från golv till takstolarna - på det högsta stället och med bredd på 2,8 m till sidovindarna är takhöjden därute bara 1m. Eftersom det
0 svar · 2,1k läst
T
Tjippen: "Ljudreduceringen utnyttjas maximalt i en fullisolerad konstruktion" Men jag skulle nog satsa på mindre isolering i bjälklaget och istället lägga in stegljudsisolering under golvet uppe. En extra gipsskiva i undretaket, om man nu har gips=), sägs reducera med 5db.
1 svar · 2,4k läst
Z
zankan: trä har ju en förmåga att vara rätt uselt när det gäller just ljudisolering då det är randomiserat. Du kan egentligen skruva på 2 lager gips på befintlig konstruktion så har du skapat dig en bättre förutsättning. Nästa variant är att regla då som du säger 45 mm fristående med dubbelgips. Isolering i sig är inte ett alternativ
1 svar · 1,6k läst
T
tob_ekl: okej då kör jag och langar dem, de väger inte mycket men tar väldigt mycket plats!
2 svar · 885 läst
K
Koorina: Med EPS & Cellplast,betong(dyrt?) bygger du inne eventuell fukt underifrån, finns det fuktproblem borde detta ventileras bort. Kan rekomendera Granab. Renoverade nyligen hemma på egen hand, reglade och gjorde golvventilationen själv, tycker det var smidigt att installera & gick ganska fort. Projektering och materialspec(pris) fick dagen efter att jag hade skickat in ritningen. Tycker golvet
2 svar · 2,0k läst
S
SJW: Mitt hus byggt på 30-talet är utifrån in: Puts - liggande panel - vindpapp - stående plank 70mm - vindpapp - 30 mm luftspalt på liggande läkt - Stående råspont. Jag har funderat mycket på om jag skall riva ner råsponten i samband med en badrumsrenovering och lägga in isolering i luftspalten. Jag har funderat mycket på luftspaltens betydelse att förebygga fukt i väggen. Jag tätade
3 svar · 1,1k läst
gadeberg
gadeberg: Länken funkar ej för mig. Angående röra om, har skyfflat upp allt vårt spån i en hög, munskydd ja, dammigt nej. Akta bara så du inte skadar pappen om sådan finns under. Det går helt utmärkt att lägga på mer spån eller någon cellulosa isolering om du vill öka på lagret OT om fönsterna men tycker det är förkastligt att slänga ut kärnvirkesfönster mot aluminium... Det läcker
27 svar · 2,9k läst
C
cem77: http://www.byggahus.se/forum/isolering/63864-sagspan-kutterspan.html Sök och du skall finna ;). Finns en tråd om det här på forumet. Verkar vara ungefär halva isoleringsförmågan mot mineralull. Så det bästa du kan göra är att fylla på med 15 cm spån till ;). Miljövänligt och ekonomiskt.
1 svar · 6,6k läst
snickarboden
snickarboden: Finns en hel del trådar här om detta, se även de klistrade. En del info finns på tillverkarnas hemsidor. Diskussioner kring byggnadsvård kan vara rätt intressanta med. Kruxet som jag ser det är att varje hus är individuellt, det som funkar på ett kanske inte alls funkar på ett annat eftersom ventilation och självdrag kan skilja rätt mycket, bl a om man använder skorstenen eller inte.
18 svar · 4,2k läst
C
calmeus: Med tanke på att du har ett sådant "sug" nerifrån av luft så har du ju ett undertryck i huset och det är bra! Bra också att du tätat luftspalten för att komma ifrån draget! Det är ett steg i rätt riktning. Vindpappen "inne" i väggen ska du undvika. Precis som du skriver så blir det en "dålig" diffspärr. Däremot ska du sträva mot att få en 5ggr tätare vägg på insidan väggen
12 svar · 16,9k läst
H
henper: ska du verkligen ha det varmt på verandan så måste du bygga precis som ett hus, och då måste betongen bilas och i med mer frigolit, 10cm är för lite, och sätta in vanliga fönster, inte de inglasningar som finns på marknaden. Nästan alla värden som uppges för dessa är glasets isolerförmåga, inte hela konstruktionens. Värmegolv tycker jag är ett dåligt val för en veranda, denna
3 svar · 7,9k läst
·
estwing
estwing: bara att isolera. men ingen värme förrens du isolerat vinden å plastat!!!! mvh snickar estwing
1 svar · 861 läst
T
TS: Du kommer långt med isolering, stenull, sedan OSB + gips. Foga med latex runtom. Har själv gjort detta, tung gedigen vägg. Har oisolerade vägga i fritidshus. Dessa ska isoleras så snart rummet ska tapetseras om. Inte kul med överhörning mellan rum!
6 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.