Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Har jag gjort fel???

1. T
    Medlem · Skåne · 30 inlägg

Tomas64

Medlem
    Hej!

Kan ni möjligen hjälpa mig med vad som är rätt o fel i nedanstående fråga... har fått lika många "sanningar" som personer jag frågat - så jag är fortfarande osäker...

Bor i skåne i 100 år gammalt 1½-planshus i med ca 40cm tjocka tegelväggar (huset var tidigare oisolerat)

Har renoverat och isolerat hela övervåningen inklusive nylagt tak.

Frågan som hänger över mig nu när allt är färdigt "Skulle jag haft en luftspalt mellan tegelvägg och isolering???" :eek:

Vi pratar här om ca 60 cm hög vägg längs takfoten samt husgavlar/gavelspetsar...

På mittendelen av gavelväggen (ca 50%) sitter sedan gammalt någon slags isoleringsskiva 50mm tjock. (Heter den nåt i stil med "Nike-skiva", tro!? - Den ser ut som ljudisoleringsskivorna som sitter i taket i 60/70-talsskolor :rolleyes: och består av sammanpressade fibrer av något slag) Mot denna har jag, som typ luftspalt, ställt skivor av korrugerad plast och sedan 120mm isolering, ångspärr, plywoodskiva och sedan gips. Orsaken till att jag lagt en luftspalt just där är att dessa skivor tidigare varit tapetserade och därmed är behäftat med organiskt material.
    Skrapade bort tapeten så gott det gick, men lite sitter väl alltid kvar.

Mot övriga väggytor har jag lagt isoleringen rakt mot putsade tegelstensväggen.

Ser ni några risker med detta förfarande???

Innerligt tacksam för svar!

2. P
    Medlem · Stockholms Län · 2 632 inlägg

Per-Erik

Medlem
    Du borde väll ha gjort typ så här..
    http://www.isover.se/sw29609.asp

Fast den innre betongväggen skulle ju då vara träskivor..

Risken är ju att du får kondens inne i väggen (vintertid då det är kallt ute). Kondensen kan i sin tur angripa dina träreglar, golv o annat. På sikt kan det alltså börja ruttna eller ännu värre börja möggla.

Göra om allt? tja.. kanske är det värt det. Eller så väntar du och ser hur det verkar. Såga upp ett inspektions hål efter ett tag. En handburen fuktmätare som mäter fukt i reglar går att få tag på för 600-1200:-. En sådan man dunkar i 2 piggar i trät så lyser en lampa rött eller grönt. dyrare varejanter ger ju mera exakta värden och kan tala om mera vilket värde du ligger på.

3. P
    Medlem · Skåne län · 1 529 inlägg

PappasHammare

Medlem
    Ska göra samma sak., dvs isloera en tegelyttervägg men i mittfall 1stens.
    Men denna luftspalt måste väl på något sätt vara ventilerad. Hur gör man detta på lättast sätt? Luft in, luft ut?
    Hur mycket isolering ska man dra på och ska man ha diffusions plast?

4. N
    Medlem · Skåne · 768 inlägg

niblom

Medlem
    Jag skulle göra samma sak, sedan sa någon att om man isolerar tillräckligt mycket på insidan för att det skall vara lönt, så flyttar man dagpunkten in i teglet och när det är minusgrader så kan man får frostsprängningar i teglet.

Jag skulle ändå byta fasad så jag valde att isolera utsidan i stället.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.