gadeberg
gadeberg: [citat] helt rätt!
39 svar · 16,5k läst
Dawwe74
Dawwe74: Nu är jag på gång och skall isolera garaget som vi fick med i husköpet. Jag behöver hjälp med att välja byggmaterial. Plast, Isolering, Skivor och i vilken ordning? Evt. har jag tänkt värma garaget med en pelletskamin, men detta är inte säkert än. Räknar inte med att jag skall ha 20 grader i garaget, men några plus grader och möjlighet att värma upp ytterligare vid behov.
0 svar · 9,8k läst
·
F
Flygarante: Det är nu dags för oss att inreda vårt gamla garage. Väggarna är av lättbetong (siporex) och golvet är ett betonggolv på en uteluftsventilerad krypgrund. Nu är tanken att det ska bli ett sovrum med parkettgolv. Hur gör jag då detta på bästa vis? Eftersom jag inte sover med yllestrumpor på så vill jag ju så klart ha ett hyfsat klimat. Som det är idag så håller rummet inte mer
0 svar · 5,3k läst
D
Danne 30: Här finns ett annat alternativ som borde fungera, http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=28822 Kolla denna oxå. Finns massor av alternativ, http://www.trelleborg.com/sv/Waterproofing/SE/Hem/
5 svar · 4,8k läst
D
Danne 30: Tack för svar. Det blev en porös skiva och ett lager gips, verkar fungera ganska bra. Hittade en en porös skiva på Silvan. Dock lite krångligt med timmerväggar då dom inte är särskilt raka någonstans, men med riktigt långa gipsskruv så gick det bra.
10 svar · 17,1k läst
blåhaken
blåhaken: Se till att låta träet torka upp ordentligt innan du sätter igen det bara. Annars tror inte jag häller att det är något problem.
3 svar · 2,5k läst
·
P
Per-Erik: Okej.. Men hur drog de in vatten & avlopp i huset om de inte var inne i krypgrunden? :) Borde finnas en ingång. Borde finnas på utsidan. Eller insidan (men det är väl modernare kåkar som har det så?) Miljökontoret är bra, men de kan inte säga om du får in markradon eller inte. I mitt område så har jag markradon min granne ca 20 meter brevid har det inte. Enligt miljökontoret så har
5 svar · 1,1k läst
nino
nino: Hej Kolla med en sprutisoleringsfirma för vad det kostar att borra och fylla på med cellulosaisolering Tror dom gör det på 1dag kan vara värt mycket att slippa böka med sågspånet....
2 svar · 1,1k läst
gadu^
gadu^: Tack... Förklarar ju de kalla golven på övervåningen...
2 svar · 905 läst
P
Per-Erik: En extra ruta som dessutom är en isolerfönster. Borde ju göra en hel del. Dock så är ju problemet alltid att fönster isolerar dåligt. Bästa är ju att ta bort fönstret helt enkelt. Men jag tvivlar på att det är ett alternativ :) Men en extra ruta eller 2 skulle nog hjälpa till en del.
1 svar · 1,5k läst
J
johan006: Jag tänkte föreslå att folk med termometrar/hygrometrar som mäter temp/luftfuktighet på sina vindar kan lägga ut sina resultat. Jag tror vi alla kan hjälpa varandra om de som mätt temp/luftfuktighet på sina vindar kan delge sina resultat. Se följande tråd jag startade under tak/vind: Mätvärden-temp-luftfuktighet.
0 svar · 761 läst
T
Träig snickare: Jag brukar ta fönstrens mått plus 30mm. så man kan ha isolering imellan stommen och fönstret. Så det blir en utrymme mellan regler och fönster runt om på15mm.
3 svar · 1,7k läst
F
fsn: [citat] Precis så är det. När det blir tillräckligt kallt så kondenserar vattnet i isoleringen. Med ökad vattenmängd i isoleingen så blir isoleringsförmågan sämre vilket medför att succesivt så flyttas kondensationspunkten närmare och närmare varma sidan längre in i isoleringen.
6 svar · 1,7k läst
S
snakevillekid: Ursäkta en glad amatör. Menar du att du satt plasten direkt emot plåten, eller är det en luftspalt mellan plåten och plasten? Skulle du kunna göra en enkel skiss? Skulle bli glad :-) Tack på förhand!
4 svar · 4,0k läst
·
K
Kurtivan: Finns det verkligen studier som visar på sådan "pulsering" eller är det bara teorier?
5 svar · 1,8k läst
P
Peter_K: Lite dyrare än Byggmax isolering, 95mm kostar 36:- kvm. 100mm trä ca 80.- sek/kvm. mer än dubbla priset. Frågan är om det är värt det?
12 svar · 2,3k läst
·
P
Per-Erik: Normalt så läggar men det bara rakt på. Jag ser ingen anledning att dela på det med ett lager papp. Sen hade jag själv inte valt att lägga skivor, men man bör göra det som man själv tycker är enklast, bäst & billigast. Ang vindsluckan så har man i senaste nr av "Gör Så Här" en artikel om just vindsluckor. Eller rättare sagt en byggbeskrivning på hur man gör en egen. Med stege
1 svar · 1,2k läst
S
styrman1: Alternativ 2 skulle jag göra om det går att göra rent praktiskt annars spruta med lösull. Lösullen har sämre u värde och måste läggas tjockare för att få samma isoleringsvärde.
2 svar · 3,9k läst
C
calmeus: Densiteten är även högre med lösullsisolering. Det gör att det blir en mindre konvektion i lösullen, så pappen behövs helt enkelt inte.
6 svar · 3,3k läst
C
calmeus: Ja jag håller med föregående talare! Cellulosa + Papp! Plast och mineralull är så...... 80-tal :D
11 svar · 3,0k läst
C
calmeus: Ska det vara ett uppvärmt garage eller bara "ett ställe där bilen håller till när den är hemma"?
1 svar · 1,1k läst
J
JH Bygg: Jag håller på att bygga mej en sommarstuga, avsedd mest för sommarbruk men även visst bruk i vintertid, i hälsingland. Själva stommen består av en gammal timrad lada på ca 45 m2. Huset står på plintar som varierar mellan 45-100 cm i höjd från mark (beroende på lutning). I golvet har jag valt (underifrån) masonitskivor, 200 mm mineralullsskivor, 150 mm lösull som täcker upp ev
0 svar · 2,7k läst
Z
zankan: Allt isolerar bättre höll jag på att säga men riktigt så är det inte. Spånet har funktionen att ta hand om resonansljudet samt öka vikten i konstruktionen. Om man ökar vikten på isoleringen så blir det bättre. tex markskivor eller dylikt. Du har ju gjort en bra konstruktion med stepisol eller pur matta eller vad man nu väljer. Overkill varienaten så slänger man epdm gummi på
9 svar · 4,4k läst
CHEMAS
CHEMAS: Bra ventilation utan plast bör väl vara det bästa?
8 svar · 1,3k läst
gadeberg
gadeberg: Det går att göra luftspalt smidigt. Dit med några reglar på takstolarna så det blir ett spår där man kan skjuta ner en masonitskiva. Annars om du har spån eller cellulosa isolering så verkar det som det inte behövs någon luftspalt http://www.byggahus.se/forum/isolering/82320-ingen-luftspalt.html
1 svar · 1,1k läst
gadu^
gadu^: Sant. Känns som en alldeles för stor risk. Tack för input!
5 svar · 4,2k läst
spocks_beard
spocks_beard: Lite lustigt att det sprider glödbrand, har sett tillverkning av cellulosabaserad, borsalt-impregnerad isolering, det slocknade fort efter det antändes..
7 svar · 15,8k läst
P
Per-Erik: Ångbroms, jag har förrut (några år sedan) att man kunde göra en egen ångbroms, med 2 lager gipsskivor (omlott) i innertaket målat men någon färg. Om det funkar så verkar det ju ganska enkelt..
5 svar · 1,5k läst
B
bävern: sika´s heter fogskum MP. de andra fabrikaten har säkert flera varianter också, en seriös bygghandel har ett sortiment där du kan välja
1 svar · 906 läst
D
danielr112: Jag skulle satt vindpapp-isolering-gips. men det är jag det och jag kommer nog få mothugg nu... =)
3 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.