Ja jo jag vet, det finns säkert trådar om detta men jag ville gärna ha en egen ändå. Ska leta gammalt under tiden som denna fortskrider tänkte jag.

Det är så att vi har ett 1½ plans hus -54 med trästomme putsad fasad och självdrag. Putsen är å sina ställen rätt så illa tilltygad, och min bättre hälft är lite inne på att så småningom byta till träfasad, ifall det görs så vill vi ju definitivt isolera samtidigt. Nu har jag inte rivit så mycket i ytterväggar ännu, fast de ser ut ungefär som följer.

källare: murad eller gjuten, på insidan putsad.
ovan mark: inifrån och ut-> fiberplattor, brädor, luft/isolering, brädor, puts
vind: bjälklag fyllt med spån, tak oisolerat. Delvis inredd med internt isolerade rum, dessa ska väck och vinden i sin helhet inredas istället.

Med fiberplattor menar jag såna däringa som är väldigt porösa nästan som pressat papper.
Luft/isolering är mest ett antagande, har inte gått igenom vägg ännu.

Nu till min fundering!
Ett hus med självdrag innebär väl att det mer eller mindre byggdes för att vara lite otätt, det skulle stå och läcka lite och friskluft när man eldar, det sipprar in överallt.
Vad händer om man isolerar det huset med modern teknik, dvs plast och/eller vindtäta skivor i fasaden för att få det tätt. Borde man inte få en jäkla massa problem då rent ut sagt? Nu vet inte jag fullt ut hur man gör med fasader, är inte snickare utan bara elektriker, fast det mesta har man ju ett hum om.

Tacksam för kommentarer om mina farhågor :)

Ingen som vågar sig på att fundera lite?

Kanske blir att vi isolerar inifrån istället, ska man tänka på något särskilt då..

"fiberplattor" mera kännt som treetex eller i dag porösträfiberskiva. Bra isoleringsvärde i dem. Så låt de vara om det går.

Ska du göra ditt hur modernt bör du även göra ditt ventlations system modernt. Dvs skrota dit självdrag. köp in frånluft fläkt, FTX eller något annat.

Plast eller inte. Den frågan kommer nog aldrig slutas att ställas inte heller åsikterna om det.
Dock har man tillräckligt bra med ventilation behövs ingen plast.
Ju mera du isolerar desto viktigare är det med innomhusventilationen det går hand i hand.

Möggel kommer ju av fukt. Fukten kommer innomhus i från, dig, husdjur, kök, badrum. får man bort fukten där så kan man inte få något möggel heller,.

Om du kan så bör du isolera utomhus, det är överlägset bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.