Hej,
Har en vind full med kutterspån. De tidigare ägarna har tyvärr använt vinden som lagringsutrymme, så merparten av kutterspånen är hårt packade. Har funderat på att tilläggsisolera med vanlig glasull typ Isover. Blir det problem med fukt om jag gör det?

Tacksamt
Lars-Henrik

Fukt..

Vart kommer fukten i från..?
jo i från Boytan. Det gäller att hindra fukten att komma från boytan till vinden. har man gjort det så är det ingen fara...

Hur gör man detta då? fukten följer med den varma luften.. så det bästa är att ventelera bort fukten.
Man kan även sätta plast (diffussionsspärr) mot vinden så fukten inte kan vandra den vägen.
Eller på annat sätt göra det svårare för fukten att komma upp. genom att montera dubbelgips i tak & använda speciel målarfärg på innertaket.. då har man gjort en så kallad Ångbroms. Där fukten kan vandra igenom med stort besvär. då är tanken att ventelationen tar hand om fukten. = huset kan andas..

naktdelen med Miniralull (tex Isover) är att det är ett "dött" matreal som inte kan suga åt sig fukt (vid tex regn) & avge fukt (vid tex Sol), vilket gör att man kan få fukt problem på vinden.

Alternativ är då Cellulosa isolering i stället. Cellulosa kan suga & avge fukt till en viss del. = större changs att slippa fukt problem.

Tyvvär finns det inga garantier.. det finns alltså ingen mirakel lösning på detta med att isolera vinden..

Ju tjockare man isolerar ju större är risken för fukt problem.

Så det gäller att ha Lagom tjock isolering & lagom med ventelation i boytan så klarar man sig i från fukt problem.

Problemet är vad som är lagom för just ditt hus.. Jag skulle tro att i stort sätt alla changsar hejvilt när dom är i din situation. Inte änns "proffsen" kan ge några garantier på att du inte kommer få fukt problem.. Men å andra sidan så är det inte många som får problem heller.. kanske 10-5% får problem..

Problemen får man på Vintern eller det är då som fukt problemen uppstår (kondens). Så efter att man har tillägsisolerat bör man kontrolera vinden (då o då) på vintern dom närmaste 5 åren..

ps det var det korta svaret du ville ha va ;) ds

Per-Erik skrev:
Fukt..
Så efter att man har tillägsisolerat bör man kontrolera vinden (då o då) på vintern dom närmaste 5 åren..
när man kontrollerar vinden då, ska man lyfta på all isolering så man kommer ner till spånet då eller vart/hur ska man kolla?
jag är också på gång att tilläggsisolera vinden med något ovanpå kutterspån som ligger där nu.

en av forumister ( minns inte vem det var) har löst problem på ett MYCKET SMART SÄTT, tycker jag. Han skyflade spån till en del av vinden för att få en tjockare spånisolering där och dom ytor som blev utan spån isolerade han med mineralull. På det sätt han har undvikit att blanda dom 2 sorter på samma yta. Klart bättre lösning än att lägga det ena på det andra eller totalt suga ut spån och byta mot ull, tycker jag. gaia

Lägg absolut inte mineralull ovanpå kutterspån utan använd cellulosabaserad isolering. Glöm heller inte att bygga luftspalt längs insidan på taket så att du inte tätar ända ut till takfoten.

Orcus skrev:
när man kontrollerar vinden då, ska man lyfta på all isolering så man kommer ner till spånet då eller vart/hur ska man kolla?
jag är också på gång att tilläggsisolera vinden med något ovanpå kutterspån som ligger där nu.
Det är på yttertaket som fuktproblemen uppstår.

tänk på att inte göra för stora ventiler så att det ventileras in fuktig luft på vinden som sedan kondenserar på yttertaket...ett generalfel som många gör...tillexempel jag. nu har jag minskat storleken på ventilationen dock..

Hej

Lånar denna tråd lite grann då jag sitter med ett liknande problem, kutterspån ~10 cm och helt kass ur isoleringssyfte. Har dock idag INGA problem på min vind men har diverse hål och läckor upp på vinden från bostadsplanet. Dessutom finns ingen luftspalt längst ut (isolerat hela vägen) ut samt att det ine finns någon fysisk spalt ut

Min fundering är att skotta undan all kutterspån på en del, Diffusionsspärra uppifrån med plast, etc. Lägga tillbaka kutterspånet, forstätta på en ny del osv. Sedan tilläggsisolera med cellolosa eller dyl.

Eller ska man skita i besparingen och köra med, "if it works, dont touch it"

Klart att du ska isolera. Dock ska man inte överdriva. lägga på 500mm är nog inte så smart.

Att samtidigt se överdin innomhus ventilation minskar även risken.

• Gilla
Robbaf
  • Laddar…
varför inte fortsätta med kutterspån..?
om det är det som ligger där i dag.
Är utmärkt som isolering och går att få tag i billigt/gratis
på många snickerier runt om i landet!
Bara att "luckra upp" det du har och fylla på med mer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.