Förutsättning:

Snedtak där takstol är 150 mm. Idag isolerat med spån. Spån behöver ingen luftspalt mot yttertaket så hela 150 mm är spånfyllt. Behöver jag isolera mera? Takhöjd på övre plan är låg så det känns som om ja inte skulle kunna lägga 45 mm isoleringsskivor inifrån. Om jag riiver det gamla innertaket, porös skiva + spåntade bräder, tar bort spånet, spikar läkt mot takstolarna för att fästa en skiva för att säkra luftspalt, då har jag ca 125 mm för isolering. Det måttet har jag inte hittat som tjocklek på ngn isolering, närmast är 70 + 45 =115, såvinner jag eg ngt på detta?

Var i liknande sits som dig för ca 3,5 år sedan så jag tömde ur nästan allt spån i vinden, reglade upp nytt på snedtaken på med glespanel + vinduk sedan så kontaktade jag en lösullsisolerare som blåste på hela vinden.

Vill minnas att jag har ca 17-20cm i snedtak samt ca 40cm i plana delen nu.

Sedan så är det spån i mellanbjälklaget med drygt 20cm eftersom övreplan kom till i efterhand enligt vad jag hört.

Har du tänkt göra en omfattande renovering så kanske det kan vara värt att ersätta spånet mot ex.vis lösull som isolerar kanske 4-5ggr bättre + att du kan sala på befintliga reglar på snedtaket för att få plats med kanske 20cm.

Du tjänar nog på att byta ut spånet mot en bättre isolering i samband med en omfattande renovering.

Saker jag tänker på är..

Ska du inreda övervåningen för boyta eller är det redan bebott där?

Fritidshus eller villa?

Vart i Sverige?

Yta på övervåningen?

Man bör ju avväga med dessa frågor om det är värt det, för det är en hel del jobb trots allt.

Cellplast på utsidan?
Det gör väldigt stor skillnad.

Alpha:

Bebott
Villa
Norrland
50 m2

Det går inte att regla ner pga låg takhöjd uppe

oskis123, Cellplast har jag ingen aning om, men ska man sätta isolering mot hela yttertaket då? Ingen ventilation under?

Hör dig för med en lokal snickare, kanske du rent av känner någon?
Alltså vad det finns för möjligheter, vilket alt. som blir enklast och bäst.

Jag menade alltså att regla snedtaket, det berör inte takhöjden där taket är plant om du nu inte har öppet till nock förstås :)

Men har du planer på att byta ut yttertaket så kan du ju passa på att isolera utifrån.

Själv har jag väl ca 160cm takhöjd mellan snedtakets slut och golv sedan kanske drygt 230cm, vinkeln vet jag inte riktigt exakt.

Resten av snedtaket försvinner i kallvindarna längs takfoten.

Det är i ett trapphus det gäller och reglar man ner så blir det trångt när man kommer till översta steget, då takhöjden är ca 190 cm uppe

Alpha skrev:
Har du tänkt göra en omfattande renovering så kanske det kan vara värt att ersätta spånet mot ex.vis lösull som isolerar kanske 4-5ggr bättre + att du kan sala på befintliga reglar på snedtaket för att få plats med kanske 20cm.
Man brukar räkna att glasull/mineralull är 2 ggr bättre vad jag vet.

Jag skulle valt t.ex. ekofiber eftersom du då kan skippa luftspalten och utnyttja hela utrymmet precis som du gör idag.

"Man brukar räkna att glasull/mineralull är 2 ggr bättre vad jag vet."

Det stämmer nog bättre, la nog på lite för optimistiska siffror :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.