Y
Södergavels fönster på ovanvåningen har rötnat såpass så det var hål i karmarna, allt regnvatten smet nog in och rann längst väggen ner till bottenplan...

Då jag inte hittar kameran så får jag beskriva hur det serut justnu i de två sovrummen på bottenplan som är under dessa fönster på ovanvåningen.

Ett rum är ju full av monterade gipsskivor längst väggarna. En gipsskiva i vardera rummet, har längst sidorna spruckit upp tapeterna och viss missfärgning finns.

Så, jag har varit uppe och fyllt skadorna på fönstrena med silicon, funderar på häfta på plast utanpå för verkligen skydda mot regn, för att senare få dit nya fönster.

Sen får jag ta och riva bort gipsen, antagligen bör jag byta isoleringen...

Men vad mer kan vänta bakom gipset? (förutom möss)

Är risken stor för mögel?

Vag du kan förvänta dig att hitta där bakom beror ju helt på vad som faktiskt finns där bakom. Du får ge lite mer info om huset.

Det kan vara en plankvägg bakom som är gipsad, eller så är det uppreglat med modern isolering mellan. Då beror det på typ av isolering hur skadan ser ut. Skulle du ha mineralisolering bakom som blivit blöt av nedrinnande vatten finns absolut risk för mögel och att bakomliggande konstruktion tar skada. Mineralen kan nämligen inte avge fukten så bra. Då blir den kvar i isoleringen.

Mitt förslag är att åtgärda läckaget från fönstret snarast, och sedan ta en titta bakom gipset. Att gipsa om väggen är ju inget jättearbete om det visar sig att det inte var någon fara. Skulle du hitta pågående fuktskador kommer du vara glad att rev gipset.

Y
modulhus från typ 1981
bjälklag: 22 golvspånskiva, 48x220mm bjälkar, 150+100mm min.ullisol. kv a, plastfolie, 22mm nedsalning, 23mm innertak. våningsväggar - yttervägg långsida: 22+19mm lockpanel,papp,45mm hopris reglar, 45mm min.ullisol. kv a, 13mm asfaboard. 145mm vert regl. 145mm minullisol, kv.a, plastfolie, k-värde:0,24.

det är vad som nämns på ett gammalt papper jag hittade.. hehe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.