Ja, tex alla som tillverkar golv (parkett, laminat, trägolv osv) säger att det ska ligga plast under. Så egentligen har man inget val oavsett vad man tycker och tror.

Hade jag haft ett hus med torpargrund och träbjälklag hade jag lagt plast på varma sidan, precis som jag gjort när jag tilläggsisolerat väggarna.

Hmm okej... när jag gjorde om i köket så la jag ingen plast under spånet, men mellan spånet och trägolvet så ligger det 3 mm foam, har för mig att jag använde Byggmax med "fuktspärr" (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13003.aspx)

Tror ni att jag har gjort helt galet i köket då, eller funkar denna lösningen även för nuvarande renovering?

Jag skulle gärna vilja att det ska andas, men om nu de flesta säger plast så kanske det är lika bra att lyda...??

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Jag blir galen... sitter och läser trådar, och hittade detta senast (förvisso från 2003).

Vad ska jag göra??

"
I ett nyare hus (byggt på 70 talet och framåt) är plastfolien ett bra och billigt sätt för att INTE få fuktproblem (låter konstigt va?) men så är det. Dock får man inte glöma att ett hus med plastfolie i väggar och tak (ofta med elvärme, fjärrvärme, värmepump mm. altså där alltid varm murstok inte finns) inte fungerar så bra med självdragsventilation. Mekanisk frånluft är ett måste!! För att självdrag skall kunna fungera måste det finnas en varm murstock i huset, den varma murstocken fungerar som drivkraft i självdragsventilerade hus (inomhusluft sugs in i murstocken, värms ytterligare och stiger uppåt, utomhusluft sugs in genom ventiler i väggar osv.)

Plastfolien som ofta felaktigt kallas för diffusionsspärr (borde kallad konvetionsspärr. det är ju inte vattenångan vi är rädda för, utan att hela luftvolymer skall röra sig) är till för att hindra den varma inomhusluften att läcka ut i den kalla stommen (väggar och tak) med kondensskador som följd. Varm luft stiger uppåt, alltså är behovet av plastfolien störst i den övre delen av huset. Om man skulle lägga en plastfolie i ett träbjälklag ovan en utomhus ventilerad torpargrund skulle kondensskadorna bara bli ännu större på allt som är under denna plastfolie, det vill vi ju inte!
"

Även jag skulle vilja låna denna tråd lite grann...

Situation:
Det vidbyggda garaget är inrett som bostadsdel och golvet är uppreglat från betongplattan med stående 45x95:or c/c 600. Mellan golvreglarna ligger det i dag såg/kutterspån.

Efter en mindre fuktskada ska nu golvet repareras. Spånet har skottats ut och reglarna har torkat under 8 månaders tid.

Fråga:
Ska jag använda mig av någon fuktspärr? Var ska jag i så fall lägga denna?
- På betonggolvet mellan reglarna och "klippa och klistra" mellan upplagspunkterna (ca c/c 600)
- Ovanpå reglarna men under golvspånskivan.

Golvet ska sedan kläs med plastmatta alternativt heltäckningsmatta.

Reglarna borde du väl lägga på syllpapp, och sedan byggplast under spånskivorna? Om man ska följa golv/isoleringsföretagens rekommendationer alltså... :)

Om ingen kommer med andra åsikter så kommer jag iallafall att göra så.

Redigerat:
Reglarna ligger på syllpapp/tjärpapp under upplagspunkterna och ovanpå dessa är det sedan klossat för att rikta upp golvet från lutningen i det fd. garagegolvet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.