Ja, helt klart ska man bo in sig. Det håller jag med om, har haft kåken min i runt sex år innan jag bestämde mig hur jag skulla göra.

Sen så kan man faktist slippa oönskat drag kring golv m.m. genom att sätta tilluftsventiler i sovrum, vardagsrum m.m. En i princip 100% förbisedd detalj i timringar från 1800-talet. Det är bättre att själv bestämma var luften kommer in än att försöka täta in i förbannelse, då får man både ventilation där man vill ha den samt slipper golvdrag etc... Jag kör med paxvarianten som stänger vid fallande utetemperatur samt att jag utökat med två varvtalsstyrda fläktar.

Angående byggnadsvård så är jag övertygad om att min timmerstomme lätt kommer att överleva avsevärt längre nu när den bor innanför ett tjockt lager isolering av cellulosa. Och är det någon som har pengar att värma upp den här kåken utan isolering om en sisådär 30-50år (med runt 1000% högre energipriser) då jag flyttar härifrån så är det bara att klösa bort skiten when im gone.

2000-talets kännetecken i byggnadsvårdskretsar kommer antagligen att vara isolering, kommer de att bevara den på 2100-talet? Ja, antagligen,om den är nog tjock!

Alpha skrev:
Funderar fortfarande på om det är någon större mening att lägga på 45mm träfiberskivor som är bra dyrare än glasull på ca 17m yttervägg, har ju drevat om som sagt, bytt ut samtliga fönster från kopplade 2glas till 3glas, tilläggsisolerat vind från 10cm spån till 40cm ekofiber, känns som att det viktigaste är gjort.
Jag tror inte att det lönar sig att tilläggsisolera väggar om man inte byter ytskiktet på samma gång. Min panel var igenkladdad med demidekkfärg som flagade rejält efter typ 10år och jag hade virke till panelen liggandes. Sen så behövde fönstren bytas oxå så allt tillsammans gjorde att jag isolerade väggarna samtidigt. Timmerstommen i min kåk var drevad med vitmossa (fortfarande grön) och lindrev runt fönstren som jag har återvunnit. Lindrevet är jag imponerad av, i mina ögon helt opåverkat, till skillnad från det glasull som jag rivit bort. Ingen tvekan att använda linet igen.

Sen så tror jag inte att man får så bra lönsamhet i att lägga på t.ex. 45mm, man måste lägga på tjockare om man håller på. Det är ungefär samma arbetskostnad, men en lite större materialkostnad. Och jag håller inte för fem öre på skivor till en timmerstomme efter att ha sett sprutat & klistrad isolering.

apotekarnes
Att du måste isolera för att få ett behagligt hus att bo i är helt klart. Det är en myt att timmerhus isolerar tillräckligt i sig själva, om man nu inte vill gå i raggsockor och yllekofta hela vintern. För ett behagligt och miljövänligt boende krävs isolering. När man bygger lösvirkeshus undviker man ju faktiskt så mycket det går att ha trä hela vägen igenom väggen. Å andra sidan är gamla hus ofta friska för att de har fått vara lite dragiga här och där. Nu när vi eftersträvar täta och välisolerade hus blir ju ventilationen en hel vetenskap istället. Jag tror dock att man kan hitta en bra medelväg. Isolerar man någorlunda måttligt (typ 70-95mm), använder sig av naturmaterial som andas typ ekofiber eller linskivor (skitdyrt), samt tänker över om man behöver ventilation eller inte så ska nog inte huset ta nån skada. Tänk på att mekanisk ventilation drar ut rätt mycket värme ur huset. Skippar du rockwoolen och plasten behöver du nog ingen fläktstyrd ventilation. Ditt hus kommer nog antagligen dra ur sig rätt mycket luft fortsättningsvis också vid socklar, mellanbjälklag, innerväggar som möter ytterväggar mm.

Redigerat:
apotekarnes
Sophie skrev:
Taket kommer vi isolera däremot för vad vi lärt oss så går 80% av värmen ut där.
Tänk på att om man isolerar vinden för mycket i ett gammalt hus utan ångspärr så ökar risken kraftigt för mögelpåväxt på vinden p.g.a. lägre temperatur där (och följdaktligen också relativa fuktigheten) Det är sant att taken släpper ut mycket värme, men den gör också nytta där uppe på vinden.

Denna länk från svenska byggnadsvårdsföreningen är väldigt bra:
http://www.byggnadsvard.se/index.ph...inte-foer-mycket&catid=44:isolering&Itemid=68

Bra länk där! Tack!

Är det någon som tror att det är direkt olämpligt att köra väggarna invändigt med Roxull 45mm och sedan endast vindpapp istället för att plasta som XL-gänget tyckte ? Givet att vi satsar på en god ventilation med undertryck i huset ...

/Björn

bjornpersson skrev:
Bra länk där! Tack!

Är det någon som tror att det är direkt olämpligt att köra väggarna invändigt med Roxull 45mm och sedan endast vindpapp istället för att plasta som XL-gänget tyckte ? Givet att vi satsar på en god ventilation med undertryck i huset ...

/Björn
Antagligen så är det olämpligt. Mer kondens hamnar ju i timret än innan, men med så lite isolering kanske det kan klara sig. Det bör iallafall inte bli någon fukt i isoleringen.

Menar du att nollpunkten flyttas och mer kondens uppstår av det ?

Mvh,

Björn

bjornpersson skrev:
Menar du att nollpunkten flyttas och mer kondens uppstår av det ?

Mvh,

Björn
Allt som hamnar utanför isoleringen blir kallare än tidigare och därför är det större risk att kondens fäller ut där. Dock så kan ju timret torka (lite långsammare än tidigare). Ökad ventilation är ju ett klart plus, att det drar ut värme är klart, men det kostar med god inomhusmiljö.

apotekarnes
bjornpersson skrev:
Bra länk där! Tack!

/Björn
Definitivt bättre med roxull på insidan timret än på utsidan i alla fall. Nollpunkten eller skiktet i väggen där kondens (kan) bildas är i alla fall utanför roxullen. Om du nån gång isolerar utvändigt, använd typ ekofiber eller nåt.

Börjar bli dags att bestämma sig för att isolera eller ej invändigt nu, för det velas lika mycket idag som för ett drygt halv år sedan.

Känns som att det är det jobbigaste beslutet hitills att ta i "bygget".

Handlar endast om ca 45m2 i mitt fall.

Väggreglingen är klar, elen är dragen..lär väl bli den första i världshistorien som lämnar en nyuppregling tom ev.

Min tanke på att lämna det "tomt" är dels att reglarna diffar pga upprätning av vägg dvs svårt att undvika luftfickor med skivisolering sedan att det är krångligare att få tag på träfiberskivor speciellt där vi bor + att det är dyrt, samt att ytan kanske är i minsta laget för att det ska löna sig+ att ju tätare väggen är ju mer lär det väl dra i från golvbjälklaget som är orört med ca 15cm spån.

Hur skulle ni gjort?

1.ej isolerat
2.Isolerat med träfiberskivor
3.isolerat med typ roxull utan plast
4.= II = MED plast

ps.De där med att bo in sig var väl mer menat generellt, vårt timmerhus är ju inte speciellt beboligt än på ett tag :)

Hej!
Hoppas att denna tråden fortfarande blir läst för jag har en fråga.
Vi ska få huset buller isolerat eftersom vi bor i ett utsatt område. Huset är byggt 1904 och har timmerväggar som är drevat med mossa och diverse tygremsor och sedan tretex eller prälspont. Vi ska riva ner de invändiga väggarna för att rikta upp väggarna. Nu när arkitekten som ska göra jobbet med bullerisoleringen var här idag sa han att vi ska sätta någon sorts plats på timmerväggen, sedan reglar och skiva på det sen. Bullerisoleringen kommer ske utvändigt. Frågan är ifall det är så smart att använda plast ångspärr? Jag hade tänkt att vindpapp borde passa bättre till ett så här gammalt hus. Rätta mej om jag har fel.
Jag vet inte hur bullerisoleringen kommer vara uppbyggd. Jag kanske borde kontakta arkitekten igen?

Ha en trevlig helg! =)

Jag kan tillägga att den självdragna ventilationen kommer bytas till mekanisk (eller vad man säger) när huset bullerisoleras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.