Vi har bott i vårt hus 1 1/2 med källare som är från 1939 men renoverat innan vi köpte det för 5 år sedan.
Problemet är att nu när det börjar bli kallt ute och blåser så blir golven på ovanvåningen iskalla vilket kyler ner hela ovanvåningen. Har varit så sen vi köpte det

Jag har små vita ellock i taket på nedanvåningen,tar jag bort dem så blåser det kall luft ut ur dem, och det blåser rejält ur dessa hål.
Med andra ord så blåser det in luft någonstans från takfoten in mellan golvet på ovanvåningen och taket på nedanvåningen

Min fråga är hur man ska täta detta så att man inte förstör något

Kan jag sätta ihopa bräderna under takfoten så att dem är helt täta,idag är där ca 2cm mellanrum mellan brädorna och använda någon typ av isolering innanför.

Tacksam för alla svar

Jag hade nog börjat med att plocka bort lite panel på utsidan eller om du har simslådor som du kan ta bort brädor ifrån och sedan kika in precis vid takfoten så att man kan få en uppfattnig på hur taket möter väggen och hur det är isolerat där. Alternativt om du har skrubbar längs med huset så kam n man där ta loss någon golvplatta eller bräda och kolla isoleringen. Bökigt men så hade jag börjat.

Känner igen ditt problem. Skulle gissa att mellanbjälklaget är (eller var innan renoveringen) isolerat med sågspån som sjunkit ihop och nu lämnar fritt fram för luftrörelser i facket, mot en kall och oisolerad yttervägg. Kan ju också vara otätt i yttervägg/tak-mötet. Jag skulle gjort som tonlu föreslår, ta bort några golvbrädor invid väggen (eller blir det snedtaket?) och kolla hur det ser ut där. Vid behov kan du knö ner isolering i kanten, så att det blir isolerat och tätt mot väggen. Spika på brädan, och du har det nog lugnt för resten av vintern.

ja det stämmer efter en koll idag.

Det ligger sågspån däremellan men det verkar som det har försvunnit eller att förra ägaren plockat bort det vid byte av golv.

Kan man använda vanlig isolering eller cellplast att isolera det med nu istället och kanske trycka in det utifrån när man plockat bort själva brädorna vid takfoten.

Har två rader med bräder undertill där själva taket sticker ut vid takfoten med 2cm mellanrum som en typ av "låda" under huset.

Kan man sätta brädorna ihopa efteråt eller måste det vara genomluftning där

I normalfallet ska du ju ha en luftspalt på insida yttertak som löper från takfot till nock, där luftrörelsen ska vara från fot och till nock där den ska ut. Innan du sätter igen de brädorna så måste du se till att denna ventilation finns och att luft kan komma in vid takfot. Tveksamt om det skulle göra så stor skillnad bara av att sätta ihop dessa brädor.

Menade då att det inte gör så stor skillnad beträffande det kalla draget invändigt. Däremot så är det ju möjligt att luftrörelsen i luftspalten bromsas och man kan då få fuktproblem på insida yttertak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.