Vi har ett funkishus från 30-talet. Efter fönsterbyte, omläggning av tak ska vi nu tilläggsisolera ovanpå den gamla putsen för att därefter lägga ny puts.

Från början har huset antagligen endast träspont under det gamla putsen, innanför denna en blygsam isolering. Min fråga är nu, vilket material ska vi använda på tilläggsisoleringen (som blir ca 5 cm). Cellplast, stenull, glasull ellr något annat??

Tack på förhand

Stefan

Jag talade med Maxit och Finja när det begav sej. Maxits rekommendation var putsskivor av stenull eftersom cellplastskivorna är för täta för ett gammalt plankhus där diffspärr saknas. Maxits system Serporoc användes rakt igenom. Jag tycker du ska läsa på ordentligt innan du ger dej i kast med denna grej. se www.maxit.se bl.a

När du väl är lite påläst kan du åka till Sverag som ligger vid Älvsjö. De säljer putssystem från Maxit. Sverag-killarna är mycket duktiga. Det skadar inte heller att ta in några entreprenörer i branchen för att få deras syn på saken - förutsatt att du tänkt leja bort putsningen.

ps. En liten historielektion: För 5 år sedan hette firman Optiroc. Nu heter de Maxit. I dagarna ska de byta namn IGEN - och nu till Weber. Fan vad det lär kosta pengar att hela tiden byta namn....

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.