idag har jag 145mm isolering på vinden, hur myckt skall man tillägsisolera , räcker det med 200 lösull ??

Hej,

Utifrån formuleringen av din fråga tror jag inte att du funderat på problematiken kring fukt och ventilation på vinden.

Läs noga igenom denna websajt som har många tips och tänkvärda samband.
http://www.lfs-web.se/vind-isolering.htm

Hälsningar,
Mattias

hur har du själv gjort ??

Inget ännu, just av den anledningen. Jag har ingen möjlighet att täta bättre mellan bostadsutrymmena och kallvinden och ligger f.n. farligt nära 70% relativ luftfuktighet. Skulle jag sänka temperaturen ytterligare där uppe skulle jag med största säkerhet få problem med mögel.

Min plan är att ta in en firma som får blåsa in 400mm och sedan montera en mekanisk avfuktare/ventilationslösning.

//Mattias

Mattias2 skrev:
Inget ännu, just av den anledningen. Jag har ingen möjlighet att täta bättre mellan bostadsutrymmena och kallvinden och ligger f.n. farligt nära 70% relativ luftfuktighet. Skulle jag sänka temperaturen ytterligare där uppe skulle jag med största säkerhet få problem med mögel.

Min plan är att ta in en firma som får blåsa in 400mm och sedan montera en mekanisk avfuktare/ventilationslösning.

//Mattias
har monterat diffspärr i hela huset efter en omfatande renoverig , förbättrad takfotsventilatiuon samt mögelstoppar, håller på att montera mekaniskfrånluft.
ska bli intresant att se om det blir några problem efter jag isolerat!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.