Jag har riktat(reglat) upp innerväggarna i min sommarstuga där jag satt 45 reglar. Tidigare isolering tänkte jag låta vara kvar så nu behöver jag alltså fylla 45mm PLUS någon cm till eftersom de nya reglarna kom lite utanför de gamla (för att få allt rakt...)

Min fråga är om jag ska använda 45mm isolering och således låta det bli ett litet "glapp" eller om jag ska knö in mer ??

Mikael_L
Isoleringen är optimerad för sin nominella tjocklek. Trycker man ihop den så kan den försämras lite, men antagligen inte mycket vid måttlig ihoppressning. Kolla vad kompakt en västkustskiva är. Att ha för smal isolering så det inte fyller ut är däremot riktigt dumt. Blir det en luftspalt kvar bredvid isoleringen är det tom risk att en konvektionsdriven luftström försämrar den befintliga isoleringen lite.

Skulle jag t.ex. ha ett 6cm utrymme att isolera skulle jag alltså trycka in 70mm isolering istället för 45.
Men skulle det vara 5cm spalt, så vete tusan ... ;)

Ok så ingen spalt är det som gäller då.

Det är väll bara att dela en 45mm gips "skiva" eller skala av en 70 till lämplig tjocklek så man fyller ut?

Redigerat:
Arne999 skrev:
Det är väll bara att dela en 45mm gips "skiva" eller skala av en 70 till lämplig tjocklek så man fyller ut?
Olika lätt/svårt beroende på typ av isolering. Stenull är riktigt svårt att dela på det sättet. Glasull är betydligt lättare. Iaf enligt mina begränsade erfarenheter :)

Mikael_L
Jamen vad har du för isoleringsspalt då?
Jag tycker det verkar som överkurs att börja dela på skivorna. Går inte nästa större dimension (70?) att pressa in ganska lätt.
Sen brukar väl skivorna gå att "fluffa" upp något, iaf isover som jag använt nyligen. Om man klappade lite på sidorna av isoleringen med flatsidan av isoleringskniven blev skivan tjockare och tjockare.
Något sånt skulle jag göra upp till säg 5,5-6 cm och över det kört med 70mm skiva.

Men det skulle ju också vara kul om någon med mer isoleringserfarenhet kunde bidra med sin åsikt. Jag är ju ingen erfaren husisolerare direkt ... ;)

Mikael_L
Här http://www.isover.se/kontakt/teknisk+support skriver Isover att komprimering av MU förbättrar lambdavärdet något.

Men jag tänkte också på att en komprimerad isoleringsskiva pressar ju ut åt sidorna. Det kan ju vara rätt dåligt ibland, t.ex. om vindväven pressas ut och luftspalten försvinner och isoleringen får kontakt med fasadpanelen. Så man måste nog tänka till lite före.

Spalten är ca 5.5 cm eller nått (lite olika). Väggen är alltså redan isolerad så syftet med denna isolering är bara att fylla tomrummet, det spelar inte så stor roll om ja tappar lite isoleringsförmåga. Tackar för alla synpunkter, ja ska fråga lite när ja köper oxå och se vad dom säger..

kör med 70 då.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.