Byggahus.se
Tänkte ljudisolera lite mellan våningarna. Har läst en del om detta på forumet redan och det verkar som om det effektivaste är att lägga stepisol eller liknande på ovanvåningen, men det är inte aktuellt att riva upp golven än på ett tag.
Hade tänkt mig att bygga ett undertak med en luftspalt, glasfiberisolering och två lager gips, är det en bra lösning? Lägger in två bilder på rummet. Undertaket får inte gå under ventilen.
tak1.JPG
tak2.JPG
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
du verkar inte ha sådär jättehögt i tak och om du skulle slänga upp isolering säg 45mm + dubbelgips 26mm så tappar du rätt bra i takhöjd. Ett rum känns väldigt lätt litet om det är lågt i tak.

Vi gjorde om innertaken i två rum och använde 45mm reglar som vi satte enkelgips på. Med facit i hand hade jag hellre använd 22m reglar eller nått sånt. Dom där extra cm hade suttit fint.
 
Så här gjorde jag men det blir nog lite tajt i ditt fall. Om man läser på gyproc:s hemsida skall man ha minst 5cm luftspalt mellan det nya och gamla undertaket sen varför har jag ingen aning.
 
  • bilder_022_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för era svar.
Har ni märkt någon större skillnad ljudmässigt?
Takhöjden är 2.6 meter i dagsläget så 8 cm borde man väl kunna sänka taket utan att det ser konstigt ut.
Fem centimeter luftspalt sänker nog takhöjden för mycket, men det borde väl fungera bra att ha en centimeter och sedan några centimeter isolering innan gipsskivorna?
 
Jag är inte färdig ännu så skillnad vet jag inte om än, men det beror väl på vad det är för ljud man vill dämpa om det är röster eller stegljud. Glöm inte att släppa gipskivor 1 cm från väggarna och fyll sedan utrymmet med elastisk fogmassa.
 
Rent teoretiskt så är större luftspalt bättre då det sänker konstruktionens lägsta frekvens. I ditt fall verkar det vara stegljud som är det du vill åt. Och det är ju inte helt ointressant i frågan om det är ett trä bjälklag eller btg eventuellt lätt btg...
Är det ett träbjälklag så har det ett för att uttrycka det milt " En kass förmåga" att ta hand om stegljudet. Btg och lättbtg är klart bättre... Då krävs en större luftspalt för att göra jobbet effektivt...

Jobbet görs ju bäst som du säger med arbete på golv istället, men det är inget alternativ. Personligen skulle jag nog välja ca 10 cm luftspalt om det fanns en liten möjlighet till detta så länge färdigt tak inte landar under 2500. Sen beror det ju alltid på hur petig man vill vara med ljudisoleringen och hur mycket ljud man kan leva med.
 
Finns det något vis att fuskabort luftspalten för enklare montage. ex en frigolitskiva mellan befintligt tak och dubbla gips?
Hur mycket gör luftspalten?
 
Luftspalten har i huvidsak 2 funktioner.
1) Den nya uppreglingen har inte dikt montage mot bjälklaget vilket hjälper mot
stegljud och flanktransmissioner
2) Avstånd mellan massor i detta fallet mellan skivlager och skivlagrernas vikt bestämmer egenfrekvensen i konstruktionen. En hög massa och en längre avstånd är bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.