9 815 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Fukt mellan isolering och vindväv
Jag håller på att isolera väggarna i en utbyggnad vi gör av vårt hus. Noterade ikväll när jag som bäst håller på att plasta insidan att det är frusen kondens mellan yttersta lagret isoleringsull och vindväven (som vi har i stället för vindpapp).
Är detta anledning till oro? Skall man riva ur isoleringen och låta detta tina/torka innan man fortsätter? Eller är det så att denna fukt försvinner utåt av sig själv när det blir blidväder igen? Det är cirka 5 minusgrader just nu och vi har ännu inte spikat panel på utsidan, så vindväven är det yttersta lagret i nya väggen. Jag tror att den fukt som ligger kommer utifrån också, då vi haft en hel del regn under sista tiden.
Vore grymt tacksam för råd, då det är lite tidspress på detta.
Är detta anledning till oro? Skall man riva ur isoleringen och låta detta tina/torka innan man fortsätter? Eller är det så att denna fukt försvinner utåt av sig själv när det blir blidväder igen? Det är cirka 5 minusgrader just nu och vi har ännu inte spikat panel på utsidan, så vindväven är det yttersta lagret i nya väggen. Jag tror att den fukt som ligger kommer utifrån också, då vi haft en hel del regn under sista tiden.
Vore grymt tacksam för råd, då det är lite tidspress på detta.
Jag har upptäckt samma problem, Kommer det att torka?
Jag kollade detta med min byggare som sa att det inte var nåt att oroa sig för när isen satt längst ut i väggen. Det skulle enligt honom försvinna under sommaren. Har dock inte kunnat bekräfta detta eftersom jag satt panel på nu, men eftersom det är luftspalt emellan osv borde det ju rimligen stämma som han säger.
Håller med din byggare... isen kommer försvinna under sommaren....SLN skrev:Jag kollade detta med min byggare som sa att det inte var nåt att oroa sig för när isen satt längst ut i väggen. Det skulle enligt honom försvinna under sommaren. Har dock inte kunnat bekräfta detta eftersom jag satt panel på nu, men eftersom det är luftspalt emellan osv borde det ju rimligen stämma som han säger.
Jag hade som sagt samma problem dock ingen isbildning men vatten droppar, jag rev precis ut isoleringen och låter det torka några dagar för säkerhets skull. Tror ni att man borde byta ut isoleringen? den är bara lite fuktig på ytan eller torkar den på några dagar?
I mitt fall har jag förstått att det beror på att jag inte plastade väggarna på en gång för att låta konstruktionen torka lite extra, då blev det mer kondens. Nu när jag rivt ur isoleringen igen så har det torkat, stoppar i isoleringen igen om ett par dagar och plastar på en gång.
om man använder vindväv tex bison väv så fungerar väven som en gore-texjacka alltså det finns fukt i isoleringen när man monterar den och sen när man sätter upp väven så stänger man inne fukten för väven fungera så att den andas ut men inte in alltså idealisk vindväv eftersom den släpper ut fukten men hindrar fukt och vind från att komma in.
Klicka här för att svara