Y
ska ljudisolera så gott det går, googlade lite, stenull nämns väl ofta, men en tillverkare menade på att deras cellulosa var bra på detta...

Vad är skillnaden, och är cellulosa bättre som tillverkaren menade på?

Inte nån expert inom området, men kan tänka mig att mycket hänger på vikten i materialet... mer vikt + högre densitet = mer ljuddämpande
Rent spontant känns inte cellulosa tyngre än stenull...

äpplen och päron...
Att dämpa och ljudisolering är 2 olika saker. När man talar om dämpning så skall denna omvandla rörelseenergi till värme och det gör glasull,stenull och cellulosa lika bra. Marginella skillnader. Ljudisolera finns det ingen minerallull söm gör i bemärkelsen stoppa luftljud. Men ju tyngre och tätare ett material är desto bättre ljudisolerande egenskaper har det. Så svaret på frågan är
ta vilket som om du endast skall fylla ett utrymme mellan reglar/bjälkar för att ta hand om "lådljudet" i konstruktionen. Ta tung stenull typ markskiva om du vill öka den totala ljudisoleringen lite mer än du får med lättare isolering

Y
markskiva? Hur ser detta ut och hur monteras det?

Jag sökte efter stenull men fick bara luriga produkter. Ska inte stenull seut som vanlig fluffig isolering?

Markskiva är mer tyngre och har betydligt mer densitet än en vanlig stenulls skiva.
De finns i samma storlek dock och kan monteras på samma sätt.

Lite dyrare också...

Lite bilder på alternativ användning
http://www.minhembio.com/steppvaran/196268/

Redigerat:
Y
ser ju likadan ut som vanlig isolering, men på namnet låter det ju som om det vore en hård skiva.

471kr per varje 600x1200x70mm skivor, var väl kanske lite saftigt, inte för att jag egentligen vet vad vanlig isolering kostar men... fast står bara "rockwool markskiva industri" inte om det är sten eller annat...

så, markskivor är såpass bättre så det är värt att forska vidare i alltså... hum hum, får leta butiker som säljer...

Mikael_L
Köp du sågspån (inte kutterspån) från någon närliggande såg.
Billigt och minst lika bra som de andra alternativen. Jag köper såg eller kutterspån för 10kr / svart sopsäck (men jag tappar bort kvittot hela tiden då ;)). Jag har köpt 220 liters sopsäckar för ändamålet. ;)

Y
först klagar alla på mina masonitskivor som är så brandfarliga, sen blir jag tipsad att använda spån.. ;)

Mikael_L
Jag har i alla fall inte klagat på någon brandfarlig masonit, så _jag_ får väl föreslå spån då va? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.