3 129 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Behöver vi ersätta diffusionspappen?
Hej,
vi har ett hus från -62. Just nu håller vi på och dra in ett FTX-system på kallvinden och i anslutning till det har vi upptäckt att den svarta diffusionspappen(?) saknas på vissa ställen (20-30 cm-bitar) plus att vi har tagit upp hål för spirorören. Huset är isolerat med kutterspån.
Behöver vi och i så fall vad ska vi göra för att ersätta/täta skiktet?
Jag har sökt på forumet men inte blivit klokar. Någon som är en fena på fukt och isolering?
Tack på förhand!
P
vi har ett hus från -62. Just nu håller vi på och dra in ett FTX-system på kallvinden och i anslutning till det har vi upptäckt att den svarta diffusionspappen(?) saknas på vissa ställen (20-30 cm-bitar) plus att vi har tagit upp hål för spirorören. Huset är isolerat med kutterspån.
Behöver vi och i så fall vad ska vi göra för att ersätta/täta skiktet?
Jag har sökt på forumet men inte blivit klokar. Någon som är en fena på fukt och isolering?
Tack på förhand!
P
Redigerat:
Låter som du har en papp som är konvektionstät (typ luftspärrpapp eller vindpapp) men inte diffusionstät. Jag skulle komplettera på de ställen det saknas. Om du har övertryck i huset kan fuktig luft annars pressas upp i isoleringen.
Jag gissar att kutterspån till skillnad från mineralull andas och kan avge fukt. Om så är fallet så är det ett utmärkt val att ha en papp som är konvektionstät istället för en plastfolie som är både diffusions och konvektionstät, då det medger att isoleringen kan avge fukt både utåt och inåt.
Jag gissar att kutterspån till skillnad från mineralull andas och kan avge fukt. Om så är fallet så är det ett utmärkt val att ha en papp som är konvektionstät istället för en plastfolie som är både diffusions och konvektionstät, då det medger att isoleringen kan avge fukt både utåt och inåt.
Tidigare innan det blev vanligt med plast i väggarna fanns det en papp som kallades diffusionstät. Den monterades på insidan av vägg/tak, vanligtvis under råspont. Hur tät den i verkligheten är kan nog ifrågasättas, många skarvar med liten överlappning och en massa andra hål.
Med en bra och väl injusterad ventilation behöver ni knappast ersätta pappen, men täta de hål och otätheter som ni kommer åt.
Med en bra och väl injusterad ventilation behöver ni knappast ersätta pappen, men täta de hål och otätheter som ni kommer åt.
Tack för svaren.
Betyder det att vi inte ska laga hålen med plast utan istället ska använda vindpapp t.ex. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-17040.aspx?
Är det bara att lägga dit eller ska de tejpas eller hur skulle ni ha gjort det?
P
Betyder det att vi inte ska laga hålen med plast utan istället ska använda vindpapp t.ex. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-17040.aspx?
Är det bara att lägga dit eller ska de tejpas eller hur skulle ni ha gjort det?
P
Klicka här för att svara