Hej,

vi har ett hus från -62. Just nu håller vi på och dra in ett FTX-system på kallvinden och i anslutning till det har vi upptäckt att den svarta diffusionspappen(?) saknas på vissa ställen (20-30 cm-bitar) plus att vi har tagit upp hål för spirorören. Huset är isolerat med kutterspån.

Behöver vi och i så fall vad ska vi göra för att ersätta/täta skiktet?

Jag har sökt på forumet men inte blivit klokar. Någon som är en fena på fukt och isolering?

Tack på förhand!

P

Redigerat:
Inga hjälpande händer?

P

Mikael_L
Pappen sitter alltså mot väggen yttersida?

Pappen sitter på råsponten och därpå kutterspånet.

Mikael_L
Pappen har som regel uppgiften att skydda mot vind.
Är pappen på insida så har den inte denna uppgift. Den kan vara ditsatt för att spånisoleringen inte ska kunna läcka ut.

Betyder det att pappen inte har någon diffusions- eller konvektionsfunktion? I så fall har vi ingen ång- och luftspärr. Kan det stämma?

Låter som du har en papp som är konvektionstät (typ luftspärrpapp eller vindpapp) men inte diffusionstät. Jag skulle komplettera på de ställen det saknas. Om du har övertryck i huset kan fuktig luft annars pressas upp i isoleringen.

Jag gissar att kutterspån till skillnad från mineralull andas och kan avge fukt. Om så är fallet så är det ett utmärkt val att ha en papp som är konvektionstät istället för en plastfolie som är både diffusions och konvektionstät, då det medger att isoleringen kan avge fukt både utåt och inåt.

Tidigare innan det blev vanligt med plast i väggarna fanns det en papp som kallades diffusionstät. Den monterades på insidan av vägg/tak, vanligtvis under råspont. Hur tät den i verkligheten är kan nog ifrågasättas, många skarvar med liten överlappning och en massa andra hål.

Med en bra och väl injusterad ventilation behöver ni knappast ersätta pappen, men täta de hål och otätheter som ni kommer åt.

Tack för svaren.
Betyder det att vi inte ska laga hålen med plast utan istället ska använda vindpapp t.ex. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-17040.aspx?
Är det bara att lägga dit eller ska de tejpas eller hur skulle ni ha gjort det?

P

Jag skulle lägga pappen omlott, och så att du kan köra fast den med häftpistol. Det kan nog gå bra att tejpa den också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.