hej!
jag har gett mig på ett projekt jag nog inte kommer ro iland... gammalt hus med timrade väggar och kallvind. förstört timmer, mögel fukt och före detta ägare som verkar renoverat på fyllan.
nu är det så att det gamla innertaket var så otroligt ojämnt. detta gjorde att jag bestämde mig för att regla upp ett nytt innertak ca 15cm nedanför det gamla, och detta leder till en ganska rejäl luftspalt mellan det gamla och nya innertaket,
jag har stora problem med fukt på kallvinden, vilket leder till att anticimex rekommenderar en ångspärr innanför glesen+gipset i det nya innertaket. det finns nu ingen spärr i taket, och vinden är isolerad med spån. till saken hör det att jag inte vill isolera för mkt uppåt på kallvinden då jag vill ha den så varm det går, i väntan på att skorsten/murstocken blir lagad. det jag nu undrar är om jag kommer bita mig i svansen om jag sätter ångspärr där, eller om jag gör rätt i detta fall, samt hur bör denna isåfall anslutas till murstocken? bygger jag bara ett paradis för mössen?
att isolera det nya innertaket är inte aktuellt av ekonomiska skäl heller. dock får jag leva kallt till jag får bättre ställt i vinter misstänker jag.
sedan tillkommer en fråga om ifall plast ska upp i taket i badrummet, som är i en nyare tillbyggd del som ej är ansluten till kallvinden ovanför det övriga huset. där är det isolerat med mineralull (gula varianten) men även där blir det ett nytt innertak en bra bit nedanför det gamla.

varför är det mögel ? varför är det fuktigt på vinden? Jag skulle inte sänka ett tak så mycket bara för att det är lite ojämt, det är ju ett timmerhus? Det är ojämt då. Det finns mängder med gamla timmerhus där vindarna är hur torra och fina som helst så jag skulle nog gå till botten med vad problemet är innan jag "rättar" till nåt med moderna metoder.

Blecktrumman skrev:
varför är det mögel ? varför är det fuktigt på vinden? Jag skulle inte sänka ett tak så mycket bara för att det är lite ojämt, det är ju ett timmerhus? Det är ojämt då. Det finns mängder med gamla timmerhus där vindarna är hur torra och fina som helst så jag skulle nog gå till botten med vad problemet är innan jag "rättar" till nåt med moderna metoder.
det svar jag fått är att det beror på kondens och fuktvandringen uppåt ifrån boytan, det är den jag tänkte plasta + ventilera bort...
till saken hör även att det inte är normal ojämnhet jag pratar om tyvärr, bågning där det tex på mitten av balk, total längd under 3meter, som är den sista sorgliga resten av bärande vägg (!!), har sjunkit cirka 5cm, vilket gör att det ser ut som under en presenning... nu är det förstärkt och uppresssat med limträ, men att det överlevde denna vintern är ett mirakel.... sedan är källaren en fuktig historia för sig. vilket det ihop med förra ägarens tilläggsisolering+plast troligtvis lett till en enorm vandring av fukt uppåt. i väntan på att ekonomin ska tillåta dränering så är ventilation + ångspärr upp mot vind plus total tömning i källaren det som jag fått rådet att göra, men saknar tyvärr tillit till råd och vill försäkra mig...
har även tagit ner innertaket de satt upp i källaren då det var fullt i mögel även det, samt isoleringen. så kalla golv blir det också :S.
fantastiskt att man lyckas förstöra något så vackert som detta hus skulle kunna vara till denna grad.
ett annat lysande exempel är att de tagit bort nedersta stocken i en stor del av ytterväggen, pga röta misstänker jag, och sedan låtit golvbjälkarna vila på fönsterkarmarna ingjutna i källaren. sjönk också cirka 5cm, vilket fått pressas upp, och skall åtgärdas utifrån i sommar när jag byter ytterpanel....

Det här med plast och timmerhus är ju ett omdiskuterat ämne minst sagt. Skulle nästan rekommendera dig att kika på byggnadsvård här i forumet också.

Fem centimeter är inte så mycket egentligen. Här har vi drygt det och tänker inte göra något åt det i första taget. Att ett hus av trä sjunker ihop en aning på 140 år som det rör sig om här är inte så konstigt. Vill du ha taket rakare kan du ju sala direkt på det gamla taket så förlorar du bara drygt fem centimeter totalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.