Y
Har tagit ner innertaket, börjar skära bort skadad isolering (jävla möss) och ersatt med ny, men översta lagret mot vinden, har ju papp över sig... Så om jag står på uppe på kallvinden och blickar på isoleringen så ser jag halvdålig papp...

Jag skulle vilja köpa ny papp och lägga ut - mest för att hindra mössen att hjitta glypor och lätt smita ner i dessa... Fast ni märker ju hur bristande mitt bygg-ordförråd är så jag undrar vad denna papp heter och vad man ska tänka på?

Y
Vindpapp alltså... Det är inte konstigare än att jag kan ta en sådan rulle, skära till bredden och bara lägga ut den över det befintliga eller finns det något seriöst sätt att få den att ligga bra & fast så de inte rullar ihop sig eller flyger iväg, haha

Förr var det ganska vanligt med isolering på rulle som hade ett lager papp fäst "från fabrik". Det är troligtvis det du har på din vind. Det tycks vara något man idag gått ifrån. Pappens uppgift är att skydda isoleringen från luftens rörelse på vinden - anblåsning eller påtvingad konvention! Idag struntar man i pappen och lägger istället på 5 cm extra isolering. Det är något jag tycker att du också kan fundera över. Någon direkt skillnad i kostnad är det ju inte heller.

Y
Jasså. Jag är ju mer mån att göra det besvärligare för mössen att pipa ner i isoleringen vilket jag tror pappen gör bättre än extra lager isolering.

Jäkla mössen hade dock gnagt tusen småbitar utav pappen och dratt ner i sina hålor, så det droppa ju ner bollar med papp-flis när jag tog ner isoleringen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.