Hej!
Vi ska tillägsisolera vinden i vårt nyköpta hus som är byggt 1970.
Det har rekommenderats att vi sätter in en ångspärr i samband med isoleringen.
Innan isoleringsarbetet görs ska vi göra en liten renovering där vi bl.a. sätter in takpanel i innertaket och jag undrar om någon här har synpunkter på om man gör det lite enkelt för sig och sätter upp ångspärr innan takpanelen åker upp.
Det jag själv har för tankar kring detta är
1) att vi inte kommer sätta takpanel i hela innertaket (badrum + 2 rum har redan panel) och över dessa utrymmen kommer vi behöva sätta ånspärren uppifrån mellan reglarna och att man därför kommer få olika utföranden av ångspärr på olika platser i huset
2) att vi kommer få svårigheter med att få det tätt mot väggarna och att vi får luftkanaler upp vid/ovanför väggarna.
Väljer vi att sätta ångspärren uppifrån mellan reglarna, så har jag funderat på om jag ska sätta den ovanpå den befintliga isoleringen (15-20cm) och lägga den nya isoleringen ovanpå. Jag tror jag har läst någonstans att det går bra att göra så sålänge åtminstone 2/3 av den totala isoleringen hamnar på den kalla sidan.
Har någon synpunkter eller råd kring detta?
Hälsningar!
Finns det fler saker man bör tänka på och ger mina "bekymmer" anledning till att sätta spärren uppifrån?