Funderar på att byta isolering, från typ Gullfiber till - ja, vadå? Mössen har trivts fint i den gamla isoleringen, vad kan man byta till? Lecakulor säger en del, kan det vara ett alternativ? Isolerar det tillräckligt? Vi har källare under som alltid är lite uppvärmd.
 
För att slippa mössen ska man kalka trossboten. Lycka till!
 
vattumannen75 skrev:
För att slippa mössen ska man kalka trossboten. Lycka till!
Kalka? Hur då? Bara strö ut lite? Utveckla gärna!
 
Jag är inget proffs på de där men jag ska själv bygga nytt i sommar och min svärfar sa att jag skulle strö kalk i trossbotten för att slippa möss. Enligt han så var de vanligt att man gjorde de förr. Och med tanke på att vi var och tittade på tomten i helgen och våran hund kom springades stolt med en mus i munnen så ska vi testa de för att hålla mössen utanför :)
 
vattumannen75 skrev:
Jag är inget proffs på de där men jag ska själv bygga nytt i sommar och min svärfar sa att jag skulle strö kalk i trossbotten för att slippa möss. Enligt han så var de vanligt att man gjorde de förr. Och med tanke på att vi var och tittade på tomten i helgen och våran hund kom springades stolt med en mus i munnen så ska vi testa de för att hålla mössen utanför :)
Det kanske kan vara ett alternativ med kalk fast jag var egentligen inne på något mer beständigt, alltså byta isolering. Kalken kanske försvinner efter ett tag plus att det bör vara svårt att fördela den jämnt. Skulle alltså vilja ha något material som mössen inte trivs i. Sågspån säger en del, det gillar inte mössen då gångarna rasar ihop, men det känns ju ganska omodernt. Finns det inget annat?
 
Sen jag sprutade in ekofibrer på vinden så har mössen slutat att springa där. Förstod jag det rätt så är det borsalt (finns i naturen så inget hokus pokus) som torkar ut slemhinnorna på dem så de tycker inte att det är trevligt att bygga gångar i papperet. Mycket praktiskt.
Nackdelen är ju att nu springer de i övriga huset istället. :rolleyes:
 
När man hör mössen springa i bjälklaget är det dax att sätta ut fällor eller lägga ut gift.
 
Jag har aldrig varit med om att mössen inte kompenserat för sina förlorade släktingar men någon gång kanske det blir seger för giljotinen. Fällan töms ett par gånger i veckan på vinterhalvåret när det är kallt och otrevligt att vara en liten mus utomhus. Gift kommer inte innanför tomtgränsen hos mig.
I gamla hus kommer det finnas möss, det stör inte mig nämnvärt att höra de små tassarna. Då är det värre med hemska nymodigheter som fula surrande elektriska apparater och annat trams. :D
 
Dalbotös skrev:
Sen jag sprutade in ekofibrer på vinden så har mössen slutat att springa där. Förstod jag det rätt så är det borsalt (finns i naturen så inget hokus pokus) som torkar ut slemhinnorna på dem så de tycker inte att det är trevligt att bygga gångar i papperet. Mycket praktiskt.
Nackdelen är ju att nu springer de i övriga huset istället. :rolleyes:
Det låter ju lovande med ekofiber men det där borsaltet det gör alltså inte att musarna dör? För det vill jag inte, i alla fall inte i bjälklaget. Bättre som sagt att de inte trivs där...
 
Nix, de trivs bara inte där.
 
  • Gilla
Maghans
  • Laddar…
Ad acta
Ekofiber är det överlägset bästa alternativet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.