Funderade också om cellplast fungerar då jag har en drös skivor över från grunden. Har iofs ull över också. Eventuellt golvar vi ovanför förrådet (Utomhus men under tak) och då lägger jag nog cellplasten där som lite extra isolering.
Pratade just med Isover. Det var en danska men jag tror att jag fattade allt. Hon tyckte generellt att man skulle skippa plasten. Det hade inte med temperaturen att göra utan bara fukten. Så länge man inte bor där, duschar, har krukväxter eller torkar kläder så tillför man ingen fukt och då rekommenderade hon plastfritt.
Niteowl skrev:Pratade just med Isover. Det var en danska men jag tror att jag fattade allt. Hon tyckte generellt att man skulle skippa plasten. Det hade inte med temperaturen att göra utan bara fukten. Så länge man inte bor där, duschar, har krukväxter eller torkar kläder så tillför man ingen fukt och då rekommenderade hon plastfritt.
Okej här kommer en tankeställare då
Cellplast är billigare än ullen per cm.
Cellplast isolerar bättre än ullen per cm.
Ull behöver fuktspärr det behöver inte cellplast.
Kryper fukt in i ull så blir det mögel. Cellplast har inte dom problemen.
Gällande Ull.
Missar du med fuktspärr (d.v.s tejpat dåligt eller varit allmänt slarvig med ångspärren) kommer mögel förr eller senare utbryta (tänk på att det kan vara riktigt fuktigt ute när det är rötmånad)
Gällande cellplast.
Missar du med att täta skarvarna i cellplasten får du en köldbrygga genom cellplasten.
Ett tredje alternativ även om det är dyrare är att använda är sprayad polyuretan med täta celler som har högre isolervärde än cellpast, då får du en tät isolering där fukt samt luftläkage inte existerar.
Redigerat:
Cellplast är 600mm och inte 555 
Bara så du tänker på det
Cellplast får man tät genom att såga rätt och kan man inte det så gör man antingen om eller så donar man i akrylfog vilket inte är bra men bättre än glipor.
Cellplast går att klämma runt 1% bara man har mothåll
Mina 100mm frigolit mellan takstolar och yttervägg lossnar inte av sig själv
Bara så du tänker på det
Cellplast får man tät genom att såga rätt och kan man inte det så gör man antingen om eller så donar man i akrylfog vilket inte är bra men bättre än glipor.
Cellplast går att klämma runt 1% bara man har mothåll
Mina 100mm frigolit mellan takstolar och yttervägg lossnar inte av sig själv
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Blindnit skrev:Cellplast är 600mm och inte 555
Bara så du tänker på det
Cellplast får man tät genom att såga rätt och kan man inte det så gör man antingen om eller så donar man i akrylfog vilket inte är bra men bättre än glipor.
Cellplast går att klämma runt 1% bara man har mothåll
Mina 100mm frigolit mellan takstolar och yttervägg lossnar inte av sig själv![]()
Cellplast på 40 cm motsvara näst intill 60 cm ull om man läser tester utomlands. Det är bara vi i norden och framför allt sverige som har en superisolerande ull som inte framkallar mögel om man inte är noga med fuktspärren?
Samt att ett expanderande lim med isolerande egenskaper inte existerar?
Sen att cellplasten är billigare och innebär färre risker och ger mer bang for the buck än vissa 2 stora ullbolag i sverige, per cm. gör det till ett rent B materiell?
pip va paroc och isover är bra!!
Eller vad är din slutsats?
Oljan var billig då,veden fanns mer tilgänglig för alla innan dess.
Människan anpassar sig.
Själv tror jag på massiva stenväggar och då menar jag sten och inte hittepåsten.
En halvmeter celplast på det sen sten igen.
För enkelhetens skull får det väl bli cement på taket utanpå lagren men så hade jag byggt om jag hade haft råd/möjlighet.
Bygga några jävla trädkojor för 2 miljoner som sätts upp av diverse klåpare känns ju sådär.....
Människan anpassar sig.
Själv tror jag på massiva stenväggar och då menar jag sten och inte hittepåsten.
En halvmeter celplast på det sen sten igen.
För enkelhetens skull får det väl bli cement på taket utanpå lagren men så hade jag byggt om jag hade haft råd/möjlighet.
Bygga några jävla trädkojor för 2 miljoner som sätts upp av diverse klåpare känns ju sådär.....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden