Vi har en knepig krypgrund i vår villa. Det är berg i dagen men avtagande "takhöjd" ju längre in i källaren man går, från 2,20 > 0.75 m. Alla rör löper synliga i krypgrunden vilket är en fördel om ngt behöver åtgärdas. Det kraftigaste röret / ledningen har rock wool isolering lindat runt sig ända upp i tross botten. Ovan den anslutningspunkten ligger tvättstuga och badrum med dusch, avloppsbrunn för dusch i golv Badrummet totalrenoveraded för 5 år sedan, firman som gjorde det finns inte kvar. Jag är nu orolig för att det är ngn form av läckage antingen genom tätskikt eller runt avloppsbrunn.
Nu det knepiga med källaren: I övre hörnan med bara 0.75m takhöjd finns en sänka i berget där det tränger upp vatten efter regn och snösmältning. Jag har installerat en dräneringspump för länge sedan och det fungerar OK. Men ibland går den inte igång och vattenspegeln växer då snabbt i omfång för att nå bort till den nämnda isolerade ledningen. Frågan är om denna isolering runt ledningen kan leda vattnet uppåt in i trossbotten eller inte. Om inte är det ju istället troligt att det är badrummet som läcker. Delikat problem och visst skall jag ta bort isoleringen och se vilken effekt det har. Men skulle uppskatta ett enkelt svar dessförinnan om isolering leder vatten.
Tack. .