En fundering som jag tänkte jag kanske kunde få hjälp med här.
Jag håller på och totalrenoverar två rum parallellt.
Dvs har rivit ut allt ut till ytterväggar och börjat från scratch med luftspalt, reglar och isolering i ett rum, det andra är det fortfarande kala väggar på och skall så småningom genomgå samma procedur.

Jag vet ju att man ska sätt en fuktspärr sist av allt innan väggskivor (gips i mitt fall)
men jag ska lägga flera lager med reglar / isolering och jag inser att det drar ut på tiden.

Är det bråttom med fuktspärren så jag ska göra klart till och med plasten innan jag påbörjar nästa rum eller är det ok att det är "öppen" isolering (ca 20 cm klart nu och ska till ytterligare 20 cm) och att fuktspärren får vänta så jag kan börja med att isolera även det andra rummet.

Det börjar ju bli kallt och för komforten i husets skull så vill jag gärna hellre få även rum 2 lite isolerat snarast, hellre än att få rum 1 färdigt.
(tilläggas kan att jag är medveten om att 40 cm isolering är att ta i, men det beror helt enkelt på att jag vill få in redan monterade rör i väggen för att det skulle se fult ut att ha dessa framme)

Tacksam för svar! / Duvan

Man gör färdigt annars kommer arga snickaren och tar dig ;)

Varför inte plasta de 20cm du har o det går fort - den isoleringen räcker rätt långt och kostar inte skjortan. När du har tiden sen reglar du på med 45x45 och bygger lådor över rören samt isolerar det sista - då kan man även dra elen snyggt utan att punktera spärren - men vad vet jag rören kanske sitter hemskt till, men då kan det vara läge att dra om dom, även detta kommer antagligen kosta mindre och spara din tid och m2.

Plasten monteras gärna 45mm in i väggen inifrån sett, för att den ej ska punkteras när man monterar något.

Kan inte se någon fara med att vänta med att plasta, förutom att det kan flyga runt isolerdamm...

MVH

jaha...det var "nytt" 45 mm in, men den fukt som tränger in och kondenserar vid plasten då - kan det inte skada att det är i väggen. För det är väl så det fungerar har jag förstått det.
Jag har förstått det som att plasten ska sitta så ytligt invändigt som möjligt, men visst förstår jag fördelen med att inte punktera den så fort man vill upp med en ny tavla etc

Ola78
Det tiger79 menar är att man kan flytta in plasten max 1/3 del in av den totala isoleringstjockleken. Det är ganska vanligt att man gör så, sitter plasten så som jag skriver så kondenserar inte fukten i luften. Har själv gjort så i vårat hur, 220 mm isolering, plast, 45*45 med isolering och el, sen råspont och gips.

Redigerat:
Sätter man plasten max 1/3 del in så är den fortfarande på varma sidan.

Fukten fälls ut när luften kyls ner.

Mikael_L
Vi är i liknande sits, men det gäller ett helt hus.
Nu till vintern börjar jag få lite brått med isoleringen, men har inga installationer färdiga.

Mina väggar består av 45mm+195mm+45mm isolering, dvs korsreglat på både utsidan som insidan.
Den yttersta 45'an sitter redan på plats, i förrgår fick vi levererat all 195-isolering som nu snarast ska in.
Sen plastar jag väggarna och så får det stå så under vintern. Den sista 45'an lägger jag sen på när det "passar" och ingen mer plast sen.
Alla elinstallationer dras inom dessa sista 45mm.

Detta är helt OK, det kommer inte kondensera fukt mot plasten vare sig nu under denna vinter eller nästa vinter heller, när väggarna är klara.

Men i ditt fall med endast 20cm klart och sen ytterligare 20 cm är det inte OK att sätta plast på detta ställe. Det funkar nu, men när de 20cm extra läggs på så löper du en stor risk att det kondenserar vatten mitt i väggen sen.
Men du kan givetvis plasta nu, men provisoriskt, och sen ta bort plasten när den sista isoleringen ska komma på plats.

Berätta hur du tänkt bygga upp väggen, stående och liggande reglar, dimension och de olika isoleringsskikten!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.