Har läst några trådar och artiklar om invändig isolering av golv och många åsikter om att det är riskabelt ur fukt/mögelsynpunkt om man gör det på fel sätt.
Eftersom jag går i tankarna att göra något åt vårat kalla och dragiga trägolv så skulle jag vilja få lite input från övriga...

Fakta om läget nu:

Krypgrund, med plast mot mark och sorptionsavfuktare.
Dåligt isolerat bjälklag, sågspån.
Temperatur i krypgrunden nu runt nollan, strax ovanför golvet ca 10 grader (brr).

Det jag tänkte att göra:

Vindpapp e.dyl. mot gamla trägolvet
Flytande golv med cellplast (typ thermisol), i lämplig tjocklek..vet inte vilka dimensioner det finns i men pga. låg takhöjd så skall det inte vara för tjockt.
Golvfoam e.dyl. för att undvika knarr
Nytt trägolv.

Thermisols FAQ rekommenderar denna metod (http://www.thermisol.se/faq.php?faq=inc.golv.php) men där nämns ingenting om ev. problem med fukt/mögel. Synpunkter på denna lösning? Minskar risken för fuktproblem iom att jag har avfuktare i krypgrunden eller uppstår problemet inne i bjälklaget/golvet istället?

Sedan kan man förvisso också ha synpunkter på att bevara det gamla golvet och istället förbättra/byta ut den bef. isoleringen, men i dagsläget känns inte detta aktuellt för oss, och för övrigt så kommer ju det gamla trägolvet finnas kvar intakt under det nya.

Synpunkter och/eller kommentarer mottages tacksamt!

Är väl ingen höjdare själv inom detta ämne men man kan väl bidra med nånting kanske..

Vet du på ett hum om hur mycket spån du har under golvet i dagsläget?

0 gradigt i krypgrunden är ju inte så himla kyligt ändå om man tänker på utomhustemperaturen som kanske har legat nedåt -15/20 i ditt område.

Finns ju många andra faktorer med som kan bidra till kalla golv som du säkert känner till, bl a undertryck i huset, drag ifrån vägg/golv längs socklarna mm.

Med både plast som skyddar mot markfukt + en avfuktare så borde ju den relativa luftfuktigheten vara "torr" å fin.

Men om jag skulle ha bättrat på golvet med isolering så vetti tusan om det inte är bäst att förska dra upp planka efter planka och ersätta spånet mot en bättre isolering samband med att man höjer upp åsarna på en gång så att det får plats ca 20cm isolering totalt.

Även tänka över om det kan vara värt att lägga in värmeslingor då i samma veva om du nu har vattenburen värme.

bonnier skrev:
Det jag tänkte att göra:

Vindpapp e.dyl. mot gamla trägolvet
Flytande golv med cellplast (typ thermisol), i lämplig tjocklek..vet inte vilka dimensioner det finns i men pga. låg takhöjd så skall det inte vara för tjockt.
Golvfoam e.dyl. för att undvika knarr
Nytt trägolv.
när man höjer golvet blir det inte bara takhöjden som påverkas. Alla dörrar och trösklar skall flyttas upp också. Det blir kanske enklare om du river det befintliga golvet och stoppar isoleringen under ... rum efter rum ....tycker jag som aldrig isolerat varken på det ena eller det andra sättet :)
gaia

Prata med en sprutisoleringsfirma, dom kan gå in i bjälklaget från utsidan, eller genom bef. golv, och spruta in cellulosaisolering för att fylla upp tomrummet

apotekarnes
Golv som inte är riktigt fyllda med isolering kan bli ordentligt dragiga. Det räcker med ett par millimeter överst för att du ska ha en luftkanal som kyler ner golvet ordentligt. Sågspånet behöver vara packat mot golvet för att elliminera risken för drag. Jag skulle ta upp trägolvet och göra en ny bedömning innan definitivt beslut.

Detta var väl den vettigaste tråden som jag hittade för att förstöra!
Passar väl bra in på hur mitt läge är, dock kände jag att det inte är värt att skapa ytterligare en "kalla golv" tråd.

Så här ser det ut hos mig, lite slarvigt men ungefär.
Jag har satt vindpapp under trästommen mot sågspånen och lite vanlig roxull för att fylla igen där sågspånet trillade ner. (tog detta från källaren) öppnade upp taket ca 40cm innanför grunden.

Har testat tre olika alternnativ:
Enbart isolering - resultat: Bättre men när man tog ner det kände man hur genomkall isoleringen var
Enbart vindpapp - resultat: Bra, dock lite lite dragigt då man inte får det hundra tätt med vindpapp.
Vindpapp och isolering - resultat: strålande. det är som natt och dag, min sambo ville knappt gå på golvet innan då det var riktigt jävla kallt.
nu kan man gå utan strumpor utan problem.

Man såg verkligen hur det blåste in och kände kalldraget när jag öppnade upp. . . . Total tid för 2m ca 3h. Behöver vindpapp, hästpistol, isolering och det vanliga. hammare, kofot, kniv osv osv.

Vet ej om detta är "godkänt" av de kunniga men jag hopppas isf att de säger till!
Luftspalten kommer stå still och då gör den mer sitt jobb i att isolera om inte jag förstått det fel!!

huset.jpg

bilden är givetvis inte hundra och stämmer inte till hundra. men ungefär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.