Hej,

kikar lite på att isolera upp taket framöver. 1,5 plans hus, timrat ca 1850, ingen tilläggsisolering någonstans. Idag består taket av (utifrån och in): betongpannor, läkt, oljemasonit, gammalt takspån (i ganska bra skick), glespanel/läkt som takspånen är spikade på. Kattvindarna är oisolerade så när som på lite spån i golven och på vinden ligger ca 10 cm sågspån. Allt är torrt och fint, tack vare mycket värme...

Nu till min fundering: jag planerar att isolera upp mot snedtaket på hela ytan för att så småningom kunna öppna upp till nock på övervåningen. Dessutom har jag lärt mig att det är en säkrare konstruktion. Med tanke på fuktvandring misstänker jag att det kommer krävas någon slags cellulosaisolering, men hur gör jag mot takspånet? Krävs det luftspalt mot detta, eller anser man att det luftar tillräckligt bra igenom spånen? Takstolarna är ca 120 mm höga, och jag vill få plats med så mycket isolering som möjligt, och en luftspalt snor ju direkt ca 30 mm. Kommer förmodligen att lägga på lite reglar för att öka tjockleken ytterligare, men det finns några svåra partier som kommer begränsa hur mycket jag kan lägga på.

Någon som gjort likadant och har bra synpunkter?

/Magnus

Nu har du två trådar om samma ämne, men jag är intresserad av var du har hört att "öppet till nock" är en säkrare konstruktion? Det är ju precis tvärtom. Det hela handlar inte om man isolerar vinden i bjälklaget eller i takstolsfacken, utan var man har daggpunkten. Så länge isoleringen sitter på insidan av undertaket så finns daggpunkten på insidan av densamma.

Tyckte frågorna var lite olika inriktning, men visst har de en del gemensamt... Vad jag förstått från andra diskussioner anser många att det är en bättre lösning att isolera i takstolsfacken, men jag tycker logiken haltar lite, därav den andra tråden http://www.byggahus.se/forum/isolering/162282-varfoer-moeglar-inte-rasponten.html Jag kan också ha missuppfattat slutsatserna... Om vi bortser från frågan om vilken typ av vind som är "säkrast", hur bör man utforma isoleringen enligt ovan för att inte skapa onödiga problem? Isolering utifrån ser jag som ett sista alternativ, det är riskmässigt förmodligen bäst men blir komplicerat i mitt fall.

Hej, din vind ser säkert jättefin ut idag med tanke på att du värmer upp den. Denna effekt försvinner när du isolerar i takstolsfacken och inreder vinden. I min mening är det helt omöjligt att veta hur slutresultatet blir. Bara för att en kallvind är en riskkonstruktion så är det ingen garanti att det blir en svampodling däruppe, men det finns heller inga garantier för det motsatta.

Det kostar att bygga om och göra rätt från början, speciellt när ditt hus är gammalt och konstruerat för att ha en varm murstock under eldningssäsongen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.