2 570 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hur tät behöver ångspärr i tak vara?
Jag har kört fast lite på mitt gäststugebygge. Taket är isolerat, med ångspärr och glespanel på plats. Väggarna är isolerade och ångspärr på plats upp till taket, men här tog det stopp. Stugan har öppet till nock, och innertaket lutar alltså. Dessutom sitter det ju glespanel i taket, vilket kombinerat gör det till ett helsike att på väggarnas ångspärr att sluta tätt på takets ångspärr. Jag måste sträcka, klippa och dra i plasten så att den löper runt glespanelen och det blir ändå stora glipor som jag täcker för med löpmeter åldersbeständig tejp. En fjärdedel av takskarven är gjord, men det ser ut som fan, och är långt ifrån tätt.
Hur viktigt är det att det är supertätt egentligen?
Hur viktigt är det att det är supertätt egentligen?
Omlott en halvmeter och glesen utanpå, eller missar jag nåt?
Så att redan nu sätta glespanel i taket var ett misstag?
Jag kan ta ner den, men måste då korta av den för att den skall rymmas innanför ångspärren. Den går idag hela vägen från yttervägg till yttervägg, och är fäst i yttersta takbjälken i ändarna. Det fästet funkar ju inte om jag kortar dem, och ändarna riskerar bli svajiga. Hmm...
Jag kan ta ner den, men måste då korta av den för att den skall rymmas innanför ångspärren. Den går idag hela vägen från yttervägg till yttervägg, och är fäst i yttersta takbjälken i ändarna. Det fästet funkar ju inte om jag kortar dem, och ändarna riskerar bli svajiga. Hmm...
Klicka här för att svara