sitter och läser gamla trådar här på Bh och blir inte riktigt klok på hur väggar/tak ska vara uppbyggda på ett isolerat uterum som Ej ska vara uppvärmt året om.

Vi har beställt en stomme som vi ska montera och tänkte isolera väggarna under fönsten och även lite i taket.
Men måste det finnas luftspalt i en vägg som är 100 centimeter hög i ett rum som inte ska vara uppvärmt året om?

Och angående taket, hur ska man göra där? måste man ha en luftspal under råsoponten?

borde inte kondensen från plåten hamna på underlagspappen?

Ingen som har nån åsikt om detta?

Jag är ingen expert men hade använt cellplast som isolering och ev vindpapp mot utsidan i väggdelarna.
Taket vet jag inte.

Men oavsett om det är uppvärmt eller ej bör du sätta in ventilation i form av 2 ventiler.

Jag har ungefär samma frågeställning då jag precis ska börja med att bygga ett uterum.

Ingen expert, men även om det bara är en liten yta under fönstren så tror jag vägg konstruktionen måste vara riktig. D.v.s. fuktskador bara i en liten del av huset är illa nog.

Jag pratade med en byggrådgivare från Beijer och för ett uterum som inte är uppvärmt året om så ska väggen se ut som följande sett utifrån: Panel, luftspalt, vindpapp, isolering, innervägg. Luftspalten måste fortfarande finnas, men man skippar plastfilmen (ångspärren) mellan isolering/innervägg.

Eftersom jag också tycker det blir bökigt att bygga luftspalt funderar jag på att inte isolera väggen. De glas partier jag planerar att köpa är WG50 från Willab, 2-glas fönster med ett U-värde på 2,9. Om jag har förstått rätt så har en isolerad trävägg (90mm) ett u-värde på runt 0,3. Jag har letat efter u-värdet på en oisolerad vägg (panel, reglar, innervägg) men har inte hittat något, men det skulle inte förvåna mej om det är ungefär som glaspartierna runt 3.0. Då tycker jag att man kanske inte behöver isolera.

Varför göra väggarna 10x bättre än fönstren när fönstren utgör största ytan.

En annan ide jag fick från rippers inlägg. Cellplast finns i tjocklek ner till 30mm. Om man bygger med en regeltjocklek på 90mm, fäster 30mm cellplast mot innerväggen, så finns det 60mm luft mellan cellplast och yttervägg. Jag skulle inte sätta vindpapp mot ytterväggen eftersom det ska vara lite circulation mellan panel och i detta fall cellplasten.

Bättre med isolerat så kör på 30-45mm cellplast tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.