Hej. Ska tilläggsisolera vinden med lösull. det är ett hus från 63 som går i vinkel. funderar på luftningen vid takfoten. just nu är det ingen luftning vid takfoten, gammla panelen går upp mot råsponten. tänkte sätta skivor vid takfoten, men behöver man verkligen ha luftning i varje fack? har ventilation i gavlarna redan. vissa säger att man inte behöver någon luftning alls om man har luftning i gavlarna medans vissa säger att man måste ha det. någon med bra erfarenhet av detta?

tacksam för svar.

Min uppfattning är att "expertisen" är ganska överens om att den luft som ändå smiter in mellan panel och råspont räcker. Sen finns det en del som menar att man kan lägga isoleringen ända ut mot råsponten också utan spalt emellan. Men det verkar inte vara lika mycket konsensus där. Själv tycker jag det känns lite tveksamt, beror på hur långt det ligger emot, en dm eller två är nog inga problem, men blir det mer är det tveksam imo.

Vi har för övrigt enbart nockventilation på vår vind från 1908, tilläggsisolerad med ekofiber. Inga problem.

jo det är ju små glipor mellan panel och råspont. det hjälper nog till en hel del. när man sprutar lösull sjunker det 20% efter ett tag. så om man lägger lösullen direkt mot råsponten så blir det en spalt när det har sjunkit ner. det borde funka? att inte lägga lösullen ända ut mot takfoten då får man en stor värmeförlust där?

Vad är det för lösull som sjunker 20%?
Min leverantör av lösull pratade om 5%

Beror på vad det är för lösull, Ekofiber sjunker inget.

När de sprutade ekofiber här i huset "översprutade" de just för att det skulle bli rätt när det sjunkit ihop, och jag vill minnas att det var rätt hyfsat dom la på extra.

thomasx skrev:
När de sprutade ekofiber här i huset "översprutade" de just för att det skulle bli rätt när det sjunkit ihop, och jag vill minnas att det var rätt hyfsat dom la på extra.
Humm... Precis tvärtemot vad de sa till mej. När jag pratade med Ekofiber så sa de just det att det inte sjunker ihop.

Får nog forska lite i det här.

Kewke skrev:
jo det är ju små glipor mellan panel och råspont. det hjälper nog till en hel del. när man sprutar lösull sjunker det 20% efter ett tag. så om man lägger lösullen direkt mot råsponten så blir det en spalt när det har sjunkit ner. det borde funka? att inte lägga lösullen ända ut mot takfoten då får man en stor värmeförlust där?
ventilationen från takfoten ska ledas upp längs råsponten bakom en papp/masonit dels för att de flesta isoleringsmaterial ej ska ligga mot råsponten + att det får inte blåsa in i isoleringen för då blåser kall luft in i isoleringen o tränger bort den varma luften.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.