5 046 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Tilläggsisolera vind i 60-talshus
Vårt hus har idag innertak på ströläkt och sedan 95 mm gullfiberskiva och nu funderar vi på att tilläggsisolera vinden. Efter en hel del sökningar på nätet så lutar det åt byggrullar om 120 + 95 (tot 310mm) utan diffusionsspärr. Idag finns det inte något golv på vinden så jag har svårt att se att en diffusionsspärr skulle tillföra något gott. Båda gavlarna på vinden har även ventilationsöppningar och jag tror därmed att ev fukt skulle ventileras bort omgående. Jag ska tillägga att vi bor på en blåsig kulle i skåne så naturen sköter ventilationen ganska bra på vinden.
Frågan är nu om det är bättre med lösull eller finns det någon annan fallgrop i mitt resonemang? Fördelen som jag ser det är att det är betydligt lättare att lägga ut. Nackdelen är att det enligt upgift har sämre lambda och det behövs därmed tjockare lager?
Någon som har gjort detta och vill dela med sig av sina erfarenheter.
Frågan är nu om det är bättre med lösull eller finns det någon annan fallgrop i mitt resonemang? Fördelen som jag ser det är att det är betydligt lättare att lägga ut. Nackdelen är att det enligt upgift har sämre lambda och det behövs därmed tjockare lager?
Någon som har gjort detta och vill dela med sig av sina erfarenheter.
Hur menar du här? "Idag finns det inte något golv på vinden så jag har svårt att se att en diffusionsspärr skulle tillföra något gott."
Diffusionsspärr har man ju på den varma sidan för att undvika att luft från bostadsdelen kommer upp på vinden, har inget att göra med om det finns golv eller inte.
Att det är stor luftgenomströmning på vinden är inte häller något att sträva efter, snarare tvärtom. Som det är just nu så ligger ju RH på nästan 100% ute, och det vill man ju inte ventilera in på vinden.
Men till frågan om lösull är bättre eller sämre så är väl lösull att föredra då det kommer åt överallt.
Prova sök funktionen här på forumet så kommer du att hitta massor skrivits om isolering av vindar.
Diffusionsspärr har man ju på den varma sidan för att undvika att luft från bostadsdelen kommer upp på vinden, har inget att göra med om det finns golv eller inte.
Att det är stor luftgenomströmning på vinden är inte häller något att sträva efter, snarare tvärtom. Som det är just nu så ligger ju RH på nästan 100% ute, och det vill man ju inte ventilera in på vinden.
Men till frågan om lösull är bättre eller sämre så är väl lösull att föredra då det kommer åt överallt.
Prova sök funktionen här på forumet så kommer du att hitta massor skrivits om isolering av vindar.
Eftersom man kan ha diffussionsspärren 1/3 in i isoleringen så skulle du kunna ha den ovanpå den befintliga isoleringen. Du behöver nog däremot få ned den utmed ytterväggarna.
Är du säker på att det inte redan sitter en diffspärr?
Är du säker på att det inte redan sitter en diffspärr?
Först och främst är jag väldigt skeptisk till att plasta in ett gammalt hus och min gissning är att göra något så tätt inte kan vara bra. Vi har ventilation ovanför alla fönster i varje rum så det blir aldrig helt tätt men även om jag skulle lägga plast så kommer det aldrig täcka allt så som det ska göra. Jag är inte 100% säker att det saknas spärr men jag hittade ingen när vi drog om elen. Är den i plast?
En kollega till mig har 350mm isolering utan plast sedan 10 år tillbaka och det fungerar alldeles utmärkt för honom.
En kollega till mig har 350mm isolering utan plast sedan 10 år tillbaka och det fungerar alldeles utmärkt för honom.
Vi har tilläggs isolerat en befintlig vind från 30-talet. Då det är lågt i taket ville vi helst bygga på så lite som möjligt. Vi tittade runt och hade först tänkt regla på och sen köra det vanliga med papp, gullfiber och sen plast.Vi fick nys om en annan metod där man använder sprutisolering av polurethan. (Företaget finns i Trelleborg) Den var både fukt och luft tät, och det behövdes endast ca 5 cm, för att klara samma krav som 300 mm med vanlig isolering. Vi reglade på 45*70 och drog alla installationer. Vi sparade massor med plats och jobb, och är helnöjda!!!
Det tog bara några timmar för dom att spraya vinden och materialet härdade direkt. Vi har satt in bra ventilation och det är redan en enorm skillnad. Kan varmt rekommendera!!!
Det tog bara några timmar för dom att spraya vinden och materialet härdade direkt. Vi har satt in bra ventilation och det är redan en enorm skillnad. Kan varmt rekommendera!!!
Problemet är att om ändrar en gammal konstruktion så kan det få otrevliga effekter. Din tilläggsisolering kommer ju sänka temperaturen på vinden, och det kan uppstå problem (men det är ju inte säkert så klart). Vissa påstår att vind öht är en idiotkonstruktion och att man istället skall bygga klimatvind.BGW skrev:Först och främst är jag väldigt skeptisk till att plasta in ett gammalt hus och min gissning är att göra något så tätt inte kan vara bra. Vi har ventilation ovanför alla fönster i varje rum så det blir aldrig helt tätt men även om jag skulle lägga plast så kommer det aldrig täcka allt så som det ska göra. Jag är inte 100% säker att det saknas spärr men jag hittade ingen när vi drog om elen. Är den i plast?
En kollega till mig har 350mm isolering utan plast sedan 10 år tillbaka och det fungerar alldeles utmärkt för honom.
Men något facit finns ju inte, så hur du än gör bör du första vintrarna hålla koll på vinden.
Klicka här för att svara