1 956 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Tilläggsisolera inifrån
Har ett tegelhus som flyttades till nuvarande plats 54. Har tidigare varit en sk barack av ngt slag så grundbyggåret känner jag inte till. Iom att vi ska totalrenovera huset så ville vi även se över isoleringen.
Efter viss håltagning i väggen så har vi nu tagit slutsatsen att det ser ut som följande inifrån och ut:
15mm Tretex
10mm Träpanel ståendes
80mm Timmer/Trä
Tegel
Det känns som om vi hittat en förklaring till varför huset blir nerkylt så fort det blåser eller är ruggigt ute..
Eftersom vi ändå ska byta fönster till andra storlekar samt sätta in glaspartier så tänkte vi även tilläggsisolera i den mån det går. Detta kommer dessvärre göras inifrån trots att det inte är det optimala. Frågan är bara hur vi ska göra det på bästa sätt? Helst vill vi använda oss av linfiber eftersom vi redan använt det i andra sammanhang i huset.
Jag funderar på att plocka bort Tretexen, ha en luftspalt och sedan köra 2*45mm isolering. Vad tror ni om det? Andra förslag?
Hur gör vi i praktiken?
Efter viss håltagning i väggen så har vi nu tagit slutsatsen att det ser ut som följande inifrån och ut:
15mm Tretex
10mm Träpanel ståendes
80mm Timmer/Trä
Tegel
Det känns som om vi hittat en förklaring till varför huset blir nerkylt så fort det blåser eller är ruggigt ute..
Eftersom vi ändå ska byta fönster till andra storlekar samt sätta in glaspartier så tänkte vi även tilläggsisolera i den mån det går. Detta kommer dessvärre göras inifrån trots att det inte är det optimala. Frågan är bara hur vi ska göra det på bästa sätt? Helst vill vi använda oss av linfiber eftersom vi redan använt det i andra sammanhang i huset.
Jag funderar på att plocka bort Tretexen, ha en luftspalt och sedan köra 2*45mm isolering. Vad tror ni om det? Andra förslag?
Hur gör vi i praktiken?
Lägg isolering i luftspalten också så tror jag det blir bra som du tänkt. Linfiber tycker jag låter som ett utomordentligt val. Antar att ni tänker på Isolina, eller har ni hittat något annat fabrikat som ni tycker är bra? Tänk på att sätta en diffusionsöppen vindpapp i väggen också.
Jag är själv i startgroparna att isolera invändigt i ett hus som bara har massivträ och tretex i väggarna. Ett problem är hur man ska lösa det med radiatorerna. De behöver ju flyttas in i rummet så att isoleringen får plats bakom.
Jag är själv i startgroparna att isolera invändigt i ett hus som bara har massivträ och tretex i väggarna. Ett problem är hur man ska lösa det med radiatorerna. De behöver ju flyttas in i rummet så att isoleringen får plats bakom.
För vår del så ska vi ha golvvärme i hela huset så inga problem med radiatorer.
Funderar lite på vad du skrev om att lägga isolering i luftspalten oxå. Finns det inte en risk att fukt utifrån hamnar i isoleringen då?
Funderar lite på vad du skrev om att lägga isolering i luftspalten oxå. Finns det inte en risk att fukt utifrån hamnar i isoleringen då?
Tretex isolerar relativt bra, och vindskyddar, så varför ta bort den?
Nej. Huset är uppvärmt så fuktvandringen går utåt, (såvida det inte läcker el regnar in i luftspalten mellan tegelväggen och timmerstommen, men det bör ni nog åtgärda först i så fall). Dessutom är trä och lin hygroskopiska material som klarar att hantera en viss mängd fukt utan att ta skada.
Vad det gäller Tretexen så finns det inte så mkt kvar av den då den gått av i samband med borttagande av radiatorer mm så det känns inte särskilt lönt att ha kvar de återstående bitarna med en massa gammal tapet på 
Jag är inte helt säker på att det finns en luftspalt mellan teglet och träet. Nu borrade vi iofs inte ngt jättehål men det kändes inte som om det fanns ngn luftspalt. Oavsett vad så kanske man ska räkna med att den inte finns?
Fördelen med en luftspalt annars är väl lite att all el kan dras där (vi drar om all el i huset oxå)?
Fler tips mottages tacksamt
Jag är inte helt säker på att det finns en luftspalt mellan teglet och träet. Nu borrade vi iofs inte ngt jättehål men det kändes inte som om det fanns ngn luftspalt. Oavsett vad så kanske man ska räkna med att den inte finns?
Fördelen med en luftspalt annars är väl lite att all el kan dras där (vi drar om all el i huset oxå)?
Fler tips mottages tacksamt
Nä det ska jag inte göra. Tänkte sätta den på insidan av den vägg vi behåller samt sätta en ångbroms längre in oxåbonnier skrev:
Klicka här för att svara