Vi håller på att renovera våran källare så att det ska bli boutrymme med hall, pannrum, liten toalett och tvättstuga.
Vi har bilat bort plattan och grävt ut ner till berget sen har vi sprängt bort berget så vi får bättre takhöjd och nu har vi gjutit nytt betong golv. Väggarna är gjutna och på vissa ställen "isolerade"/påbyggda med lite tegel, Vi kommer att ha golvvärme i betongen och ev klinkergolv eller polera betongen och ha den som den är. Vi måste isolera väggarna eftersom vi har dragit el/vatten där på, Eftersom det är en lite fuktig källare så är det väl bästa att använda sig av stålreglar och cellplast till väggarna och gips skiva på det? Jag undrar hur stor skillnad det blir på att använda 50 mm cellplast gentemot 70 mm cellplast i isolerings synpunkt? Vill ju helst spara så mycket plats som möjligt. :)

Redigerat:
Det bästa är ju alltid att isolera på den kalla sidan, dvs gräv bort och isolera på utsidan av källarväggen.
Du skriver att ni har dragit vatten på väggarna, om det är på (insida) ytterväggen ovan mark så finns en viss frostrisk, men den riskenkan bli ännu större om ni täcker rören med isolering så att de inte kan värmas upp av rumsvärmen!
Om ni trots allt går vidare med att isolera på insidan av väggen så ska ni förstås bara använda oorganiskt material (stålreglar etc) och se till att rören bara får isolering mot den kalla väggen, ite in mot rummet.

Jo jag vet att det bästa hade varit att isolera utsidan men det fanns tyvärr inte möjlighet till det eftersom då hade vi inte kommit ända "ner" eftersom huset står på ett berg och beger täcker utsidan och så har vi sprängt bort berget på insidan.. det är två vatten rör som är dragna på väggen längst upp på insidan mot taket ungefär.. Så vi får isolera på insidan, men jag undrar hur stor skillnad det blir om vi använder oss av 50mm cellplast eller 70 mm? Ska vi skära bort cellplasten just runt rören så att det bara blir en gipskiva som täcker över dom och inåt mot rummet? (Ser himla tråkigt ut med synliga plaströr.. Ska det vara luftspalt mellan cellplasten och den gjutna betongväggen? :)

Ska man ha åldersbeständigplast mot ytterväggarna två ligger fria (ovanjord) och två väggar under jord.. Brukar vara hyfsat torra som dom varit nu men idag var alla väggar plaskvåta, kan det bero på att de gjöt golvet igår?

Ingen som vet om det gör någon större / märkvärd skillnad mellan 50 eller 70 mm cellplast på väggarna? :) Kan ju såklart höra på bygghandeln men de är inte alltid dom är så kunniga.. :)

Skillnaden i U värde är:
0,7 för 50mm
0,52 för 70mm
Alltså 0,18 w/m2 per grad
Säg att du har 20grader i källaren och det är 0 gradigt i marken utanför väggen. Då blir energiförbrukningen ca
3,6 w mindre per kvadratmeter vägg med 70mm isolering än med 50mm isolering.
Om jag antar att källaren är kvadratisk och 100m2 (10*10m) med 2m höga väggar ger det 80m2 vägg.
Detta skulle ge 80*3,6 ca 300w minder energiförlust med 70 isolering, Detta skulle innebära omkring 0,3kWh*24
timmar, 7KWh mindre förbrukning per dygn eller runt 200KWh mindre per månad du väremer upp källaren.
Säg att du värmer upp källaren runt 6 månader så ger det ca 1200 KWh högre förbruknig per år om du nöjer dig med 50 mm isoleringen. 1200KWh bör ligga på ca 1200kr per år
Prisskillnaden på 70mm och 50mm ligger på ca 20kr/m2 (beijerbygg), vilket skulle innebära att det kostar runt 1600:- (80*20) mer att sätta dit 70 isoleringen.
Du skulle dock tjäna in den ökade kostnaden redan andra vintern.

Själv skulle jag nog försöka få dit 100mm isolering, vilket har ett U-värde på ca 0,37 till en extra kostnad på ca 50:-/m2 mot 50mm(totalt 4000:- extra). Du skulle dock få en minskad förbrukning på runt 2300KWH eller motsv 2300:-/år Även detta tjänar du in redan andra vinter(dock något senare 1,75 säsong mot 1,25 säsong med 70mm) men har sedan en större vinst varje år.
På tio år sikt tjänar du 10*2300-4000=19000:- med 100mm, men 10*1200-1600=10400:-

Detta kanske ger en liten vink om hur isoleringstjockleken påverkar energiförbrukningen

Oj tack så mycket för ditt svar! Du förklarade hur bra som helst! Då vet jag att 50mm kommer bli uteslutet, blir troligtvis 70mm för vi har inte så stor plats och man vill ju helst ha så mycket plats över som möjligt men vad gör 3 cm skillnad egentligen om hundra år och allt kommer kring? ;) Tack igen för förklaringen!

Transmissions förlust för 100 m2 cellplast:
50 mm7485 kwh/år
70 mm 5523 kwh/år
100 mm 3964 Kwh/år
Beräknat på 20 grader inomhus och 7 grader utomhus (medel temp över året)

Skiljer sig väsentligt mellan de olika tjocklekarna, det intressanta är vilken pay-off man får på sin investering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.