Jag har dubbla dörrar till mitt hus fast inte pga ljud utan värme och det märks en rejäl skillnad i ljudnivå när innerdörren står öppen trots att ingen av dem är på något vis ljudisolerade. Så antingen röstar jag för att köpa en billig dörr på blocket och sätta dit eller så hänga ett draperi i nischen, ett tjockt tyg dämpar massor med ljud.

• Gilla
p0xis
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Jag har dubbla dörrar till mitt hus fast inte pga ljud utan värme och det märks en rejäl skillnad i ljudnivå när innerdörren står öppen trots att ingen av dem är på något vis ljudisolerade. Så antingen röstar jag för att köpa en billig dörr på blocket och sätta dit eller så hänga ett draperi i nischen, ett tjockt tyg dämpar massor med ljud.
Problemet är att min hall inte är så stor så att öppna en andra dörr inåt är väldigt "i vägen" och kommer bli störande rätt så snabbt. kanske finns skjutdörrar?
Edit: kom på att jag inte har någon plats att för att skjuta dörren åt sidan :/
Edit 2: funderade lite på en extra dörr. http://www.blocket.se/goteborg/Inne_dorrar_45051759.htm?ca=15&w=1
kan det vara något? isf måste jag då ha en högermonterad dörr? eller vänster? (finns en bild på karmen i första sidan, men kan ta nya)

Redigerat:
Oldboy skrev:
Kan ju bli fräckt!

Gips är ju fortfarande mjukt/skört mot stötar och slag mot kanten, även om detta skyddar en del.
Men om du gör det rimligt demonterbart så kan du ju byta till ny gipsskiva om oturen skulle vara framme. Har du tur och/el ni och alla gäster är varsamma så klarar det sig.
Jag kör nog med någon konstläder klädsel. ska ju inte springa in i dörren :)

Redigerat:
Ett klassiskt, riktigt tjockt draperi gör faktiskt rätt mycket nytta. Testa att tejpa upp ett täcke med silvertejp som budgetlösning och lyssna innan du går och köper något.

• Gilla
p0xis
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Ett klassiskt, riktigt tjockt draperi gör faktiskt rätt mycket nytta. Testa att tejpa upp ett täcke med silvertejp som budgetlösning och lyssna innan du går och köper något.
Japp det ska jag göra. får köpa in något tjockt. kan ikea funka tro?

Edit: kom på att jag har ett tjockt överkast hemma. nu ska det testas :D
Edit 2: Funkade inte sådär jätte bra. satte dock upp det bara med 2 spikar i karmen för att testa snabbt. kanske ger bättre effekt om jag silvertejpar det ordentligt. men å andra sidan så ska ju draperit hänga där och kan ju inte vara helt tätt...

och så har jag självdragsventilation hemma, vet inte om dörrspringan är viktig för att ventilationen ska fungera?

Redigerat:
Nej, ventilationen ska inte gå in igenom din ytterdör från trapphuset. Om det drar någonstans det allra minsta runt dörren så är tätlisterna inte täta, och då är dörren heller inte effektivt ljudtätad. Det får heller inte dra via lås/handtag el brevlåda. Där luft kan passera, där passerar ljudet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.