2 265 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Diskussion om asbest
Medlem
· västra götaland
· 47 inlägg
Hej!
Diskuterade med ett par personer igår om asbest. Bl a att det använts på varmvattenledningar från pannor i källare, förutom som väggbeklädnader, till viss del även i PVC-mattor, takskivor inomhus i kök, och vissa väggskivor, samt i samband med kakelsättning från 40-60 tal, däromkring. Då inflikade den ene att asbest även använts som isolermattor på vindsutrymmen, i storlekar om c a 1 kvm, vilka inte direkt var avsett för detta ändamål utan i begynnelsen använts som isolermattor för motorer, men p g a snålhet eller okunskap lagts som isolering på vindsbjälklag. Jag sa att jag var tveksam över detta, och menade att det kanske var stenull han menade. Vem av oss har rätt?
Diskuterade med ett par personer igår om asbest. Bl a att det använts på varmvattenledningar från pannor i källare, förutom som väggbeklädnader, till viss del även i PVC-mattor, takskivor inomhus i kök, och vissa väggskivor, samt i samband med kakelsättning från 40-60 tal, däromkring. Då inflikade den ene att asbest även använts som isolermattor på vindsutrymmen, i storlekar om c a 1 kvm, vilka inte direkt var avsett för detta ändamål utan i begynnelsen använts som isolermattor för motorer, men p g a snålhet eller okunskap lagts som isolering på vindsbjälklag. Jag sa att jag var tveksam över detta, och menade att det kanske var stenull han menade. Vem av oss har rätt?
Enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Asbest så användes det som isolering på skrov och runt maskininstallationer på fartyg.
Jag jobbade tidigare med ventilation, och på en fabrik där de gjorde asbetsinventering var tilluftskanalerna isolerade på insidan med skivor som liknade isolerskivor. Dessa skivor visade sig innehålla asbets, det enda man gjorde var att märka luckorna med varningstejp. Vid ett tillfälle hade en skiva ramlat ner och lagt sig över värmebatteriet, så all tilluft sögs igenom denna asbetsskiva. det var tider det! (80-tal)
Produkter som diskuteras: "varningstejp"
Varningstejp
Varningstejp är en typ av stark, synlig tejp som används för att varna, informera eller avgränsa specifika områden. Det kan användas inom en mängd olika branscher och sammanhang, inklusive byggplatser, offentliga evenemang och arbetsplatser.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden