Rubriken kanske låter lite motsägelsefull, men så är situationen tyvärr:

Vi har ett badrum som vi ska renovera lite lätt (byta plats på handfat och sätta in handdukstork mm). I badrummet finns en oisolerad yttervägg i tegel som står på fuktigt underlag, med andra ord drar den lite fukt och kommer aldrig vara riktigt torr för att sätta organiska material emot.

Naturligtvis har denna vägg inte så bra isolervärde, och detta skulle jag vilja förbättra. Det bästa är naturligtvis att isolera på utsidan, men det är svårt i detta fall. På golvet ligger det marmor som inte ska tas bort.

Har någon några tips hur jag kan (om det är lämpligt) att isolera denna vägg invändigt. Fuktspärrar verkar det inte finnas på denna vägg eftersom den är helt oorganisk och diffusionsöppen. Finns det något sätt att isolera och behålla det så?

Tacksam för alla tankar och funderingar.

Det du ska fundera över är väl vad som händer om du isolerar överhuvudtaget. Ja, det finns ju isolermaterial som tål kontinuerlig fukt, t.ex. cellplast, men även det kan leda till problem:¨

x Sätter du upp cellplast direkt mot den teglade väggen stänger du mer eller mindre den för uttorkning och fukten måste ta andra vägar. Finns det andra vägar i tillräcklig mängd kanske det ändå inte blir något problem. Finns det inte det, kan fukten vandra iväg och hamna???

x Sätter du upp t.ex. platonmatta eller något annat som ger en luftspalt mellan isolermaterialet och väggen, med öppningar uppe och nere så skapar du en konvektionsström som kan torka ut konstruktionen MEN samtidigt kyler denna konvektionsström så att isolerlagret tapar avsevärt i effekt.

Så är det klokt eller värt besväret att isolera? Det är dina specifika förutsättningar och framförallt mängden fukttillskott som avgör det.

Är det inget större badrum och om det ligger på den plats du anger så skulle jag satsa på att hålla lämplig temperatur så det känns behagligt. Annars så krävs nog ett större ingrepp. Du ska inte bygga in fukten genom att lägga på något som enbart döljer fukten.

Nej, det lutar väl åt att inte isolera. Problemet är att jag har svårt att få plats med stort element, och eftersom golvvärmen pajat (byggt 2005, rena klåpare) så försöker jag komma på idéer att få upp värmen på ett kostnadseffektivt sätt.

Kanske ska fundera ett varv till på isolering på utsidan. Då kan jag ju alltid göra det senare.

En handdukstork brukar kunna ge bra värme och är ju mera lättplacerad, finns många många att välja utifrån den effekt du önskar. Vi kör en sådan som värmekälla i fritidshuset badrum.

En fläktkonvektor behöver inte vara så stor för att ge mycket värme. Det kanske kan fungera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.