Jag har reglar upp ett innertak med stålreglar som hänger i ljudbyglar. I innertaket ska jag ha ett lager isolering. Nu är frågan hur jag på bästa sätt fäster isoleringen så att den inte ramlar ned innan jag fått dit gipsskivorna.

En kollega tipsade om att den finns några slags svampformade fästen av plast som man kan skruva i befintligt innertak och på så sätt hålla upp den nya isoleringen. Har försökt hitta något liknande utan framgång.

Skulle snören kunna fungera?

Ståltråd.

wanegardh skrev:
Ståltråd.
Jag McGyvade isolering i mellanbjälklaget på det sättet när innertaket i undervåningen ändå rivits ut pga olika orsaker (målet med isoleringen om ynka 45mm var att plocka bort lite lådljud när det klampas runt på övervåningen och för att ge golvvärmen där uppe lite förutsättningar att fungera). Det funkade grymt bra att använda skruvautomaten för att fästa skruvar i golvspånet och sedan naja upp isoleringen med ståltråd mot golvspånet i övervåningen.

- Skulle jag göra om det? Absolut inte! Isolering lyder även den under gravitationslagarna och det är inte roligt att befinna sig under ett ständigt regn av glasfiberdamm ett par dagar i sträck -andningsmask och skyddsglasögon i all ära...men resultatet blev ändå riktigt bra...

• Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.