Jag bygger ett "garage". Tanken är att det ska vara mer verkstad/snickeri/virkeslager än just garage, men med möjlighet att köra in en bil eller två vid behov. Förmodligen kommer jag vilja ha uppvärmt till typ tio tolv grader året runt, med högre temperatur när jag är där o grejjar.

Plattan är gjuten över 100mm cellplast, dvs inga isolerade kantbalkar. På plattan står ett varv lättklinker 190mm, med puts på utsidan.

Väggarna är reglade med 120mm träregel och jag tänkte eventuellt lägga 45 mm till på insidan = 165 mm isolering i väggarna.

Men hur gör jag med taket? >300mm? Bör det vara vindskydd överst?

• Gilla
Kortslutning
  • Laddar…
Jag tycker det låter OK.
En enkel regel är väl att ju mindre yta, desto mindre isolering "lönar sig".

Så den stora frågan är kanske hur stort garaget är.
Men jag tycker att proportionerna 165 mm i vägg och 300 mm i tak verkar lagom.
Om det behövs något vindskydd beror ju på om det är några luftrörelser.
Det finns ju mineralull/gullfiber med papper på ena sidan. Det kan väl passa bra.
Enklast är annars att få sprutat lösull. Då ökar man kanske tjockleken något i stället.

Uppvärmning? En "billig" luft/luft värmepump kanske, som kan gå på sparlåga.

Jag bygger själv en liten verkstadsdel i mitt oisolerade garage, bara 12 m2.
Där nöjer jag mig med 120 mm isolering i väggar och tak.

Redigerat:
Jag inbillade mig väl att det måste finnas nån sorts tumregel på relationen mellan vägg- o takisolering. Det är ju exempelvis meningslöst att lägga en halvmeter på taket om man inget har i väggarna. Och tvärt om.
Lösull har jag kikat på lite idag, men det verkar dyrt, krångligt och ineffektivt.

Garaget är ~65m², takhöjd 2600 mm.
Uppvärmingen har jag inte riktigt löst än, det är sekundärt just nu. Antingen en kulvert in till min jordvärmeanläggning i huset, eller en separat värmepump med kollektor i vårt strömmande vatten, eller luft/luft... eller bara några helt vanliga elradiatorer. Oavsett uppvärmningsmetod vill jag ju distribuera isoleringen på effektivast möjliga sätt.

Vilka var dina variabler när du beslutade dig för just 120 mm?

Strip skrev:
...
Vilka var dina variabler när du beslutade dig för just 120 mm?
Det var egentligen helt irrationellt :o

Stommen är byggd med 95 mm stående reglar.
a) Väggarna står på en gjuten sockel som är något bredare än så.
b) Jag hade lit 120 mm Rockwool över. Köpt för mycket till ett litet stall som har 120 mm resningsvirke.
c) Slå på en 22x45 läkt på 95 mm reglarna så gör jag av med den inköpta isoleringen, och jag slipper klacken på sockeln.

Annars hade 95 mm isolering räckt gott.
Rationellt? Knappast :)

Det är väl så här man fungerar i många beslut.
Det går knappast att räkna fram vad som är optimal isolertjocklek för en liten lokal som ibland skall vara uppvärmd.
Tumregler och gissningar får styra.

De flesta byggnader från före olje- och energikriserna 1973 och framåt har isolering som passar resningsvirkets dimensioner.
Så var mitt förra hus om 210 m2 yta isolerat med 95 mm.
Och sommarstugan om 60 m2 har 70 mm isolering i väggarna, men det går att bo där på vintern ändå.

Men jag tror som sagt att du är rätt ute.
Vore ju förstås trevligt med "a second opinion" från andra erfarna hus- och garagebyggare här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.