Locke skrev:
Haha - ja det där blev man inte klok på! Du får gissa vad som blev fel!
Jag gissar att det är du som surfat på nätet, blandat ihop äpplen och päron, och nu vet varken ut eller in :)

Haha. Nej, då. Just detta fall är faktiskt ett riktigt skolexempel som jag suttit och handräknat en gång i tiden.

Det var inte så då i skolexemplet att det antogs som startvillkor en viss fuktfördelning vid en given temperaturskillnad på ut- och insida?

Nej, då! Just regn och påföljande solsken är just som jag beskriver problematiskt när man har en konstruktion med porösa material ytterst - detta är väl känt och finns väl dokumenterat i litteraturen. Eventuella startvillkor har dessutom mindre betydelse (i skolexemplet) eftersom temperaturen ändras dramatiskt när solen värmer på och ingående material har lågt fuktgenomgångsmotstånd) - man får därmed en relativt snabb fuktfördelning när solen värmer på. När solen sedan försvinner går det däremot väldigt långsamt eftersom den enda drivkraften för uttorkning kommer från det värme som läcker ut inifrån med en väldigt flack temperaturgradient. Det är också i detta skede man riskerar problem. Med lite otur upprepas detta skeende flera dagar i rad med en ackumulerad mängd fritt vatten i väggen till följd.

I olamars fall är det tydligen lim mellan Leca-kulorna och då blir givetvis konstruktionen tätare eftersom konvektion stoppas (till skillnad mot i exempelvis lösull). Jag vet inte hur det materialet han använt fungerar eller inte fungerar men klart är ju att den luftspalt ingenjören en gång räknat med inte längre finns kvar.

Man skall vara försiktig när man ändrar på konstruktioner - särskilt med porösa material inblandade.

@jobe006

Du kanske skall undersöka huset med värmekamera, då kan du hitta problemområdena. fönster är ju vanlig orsak till kalldrag/ras. Enkelt att åtgärda också, gå igenom tät.lister, och drevning. Om det finns lokala köldbryggor i väggkonstruktionen då kan du kanske hantera det inifrån.

@Locke Jag var skeptisk till vad du skrev men det förefaller vara sant dock skall tilläggas att företeelsen med din beskrivna fuktvandring endast sker vid vissa förutsättningar.

Hur tänker du nu?

Om det är så, borde man inte isolera källarväggar invändigt istället för utvändigt?
Om fukt vandrar mot kyla?
Känner mig helt förvirrad:confused:

MTech skrev:
Om det är så, borde man inte isolera källarväggar invändigt istället för utvändigt?
Om fukt vandrar mot kyla?
Känner mig helt förvirrad:confused:
Om man isolerar källarväggen invändigt blir, temperaturen i väggen lägre än om den varit oisolerad eller isolerad på utsidan. Och en kall vägg kommer att vara fuktigare än en varm då drivkraften att flytta fukten ut mot det kalla är lägre.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.