Jag har byggt till huset i två plan och halva tillbyggnaden har öppet upp i nock och andra halvan har oisolerad vind. Skiljeväggen mellan de båda delarna har jag isolerat med lösull (pga en massa raglar som gjorde det svårt att få till det med skivor) För att hålla lösullen på plats mot den oisolerade vinden spände jag upp en plast. Dvs det blåstes in lösull (mineralull av vit typ) mellan plasterna.

Nu när jag var upp på vinden har jag en hel del kondens på insidan av plasten som vetter mot vinden. Plasten som "håller lösullen på plats" är inte tätad, där finns möjligheter för luft att ta sig in från vindsdelen. Plasten på andra sidan SKA vara tätad, men om fukten jag ser på vindssidan kommer inifrån blir jag mycket oroad, då det i så fall troligen ser likadant ut i hela huset.

Så hur ska jag göra? Försöka ta bort plasten och ersätta den med något diffussionsöppet (ex vindväv el dyl) Räcker det isåfall att skära hål i plasten eller ska jag försöka lirka bort den? Är isoleringen bara att kasta, eller kan den "torka ur" om den inte är våt förstås.

Eller är det bara att riva bort hela skiten och isolera om med isolering som inte kräver plast. (om nu fukten kommer inifrån)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.