Håller på och isolerar ett garage. Det ska vara uppvärmt året om.
Nu undrar jag hur det borde se ut vid takfoten. Garaget är helt nybyggt från byggsats och allt har varit väl genomtänkt men just detta är oklart och inget material utöver isolering/plast är medskickat.
Jag tänker att det är viktigt att det inte blåser rätt in i isoleringen så jag tänkte sätta masonite rakt upp (precis innanför panelen och rätt upp) mot råsponten och sedan följa råsponten en liten bit upp, med 2-2,5 cm luftspalt mellan masonite och råspont. Röda strecken på bilden illustrerar hur masoniten skulle läggas, givetvis i full bredd mellan takstolarna.
Tänker jag rätt eller fel?
Om det har någon betydelse så sitter några brädor med lite mellanrum samt insektsnät under takfoten.
ImageUploadedByByggahus.se1388438445.487517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis så håller jag på att göra i mitt nybyggda garage. :-) Eller inte exakt. Jag har skruvat fast en 45x45 på hammarbandet ut mot takfoten som masoniten spänner mot och sedan är den böjd upp mot läkten för luftspalten. Jag tappar nog lite isoleringsförmåga på det, men det ger en enkel montering.

• uploadfromtaptalk1388443523227.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schlbuditz skrev:
Precis så håller jag på att göra i mitt nybyggda garage. :-) Eller inte exakt. Jag har skruvat fast en 45x45 på hammarbandet ut mot takfoten som masoniten spänner mot och sedan är den böjd upp mot läkten för luftspalten. Jag tappar nog lite isoleringsförmåga på det, men det ger en enkel montering.
Din lösning ser lurig ut. Den kommer du få en rejäl köldbrygga samt eventuellt kondensvatten eller dropp på ovansidan masonite kommer komma inne i väggen. Det bästa är om masoniten hamnar ute i simsen

Ja, jag har funderat vidare på det och jag håller med dig. Jag kommer att göra om det så att masoniten avslutar strax utanför väggen istället.

Jag brukar skruva upp masoniten och låta dom gå utanför vägglivet. Den skruva en 45x45 i liv med ytterkant hammarband som jag sen skruvar en remsa masonit typ 200x1150

viktorj skrev:
Jag brukar skruva upp masoniten och låta dom gå utanför vägglivet. Den skruva en 45x45 i liv med ytterkant hammarband som jag sen skruvar en remsa masonit typ 200x1150
Det låter vettigt! Det är enkelt att göra om det jag redan har satt upp på det sättet också.

Tack för input. Då kör jag på!

• Gilla
Ulfja
  • Laddar…
Lättast är att använda dessa ISOVER LUFTA 445 1050X1255MM 1,32M2/ST

Lufta är en vindavledare av wellpapp. Den används som vindskydd vid ventilerad takfot.
445_130402_115514_0056_product.jpg

72,00 kr /st
Ord. pris 96,00 kr/st

Artikelnummer
900113576

st Köp
Lagerstatus leveransorder

Finns i lager. Leveranstid 1-3 dagar.
Lagerstatus butik och hämtorder

Kungsbacka
Finns i lager

Se fler butiker

Vindavledare av wellpapp att använda som vindskydd vid ventilerad takfot. Den passar mellan takstolar c1000 - 1200 mm, är försedd med distanser av EPS som bildar 25 mm luftspalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.