Håller på och isolerar ett garage. Det ska vara uppvärmt året om.
Nu undrar jag hur det borde se ut vid takfoten. Garaget är helt nybyggt från byggsats och allt har varit väl genomtänkt men just detta är oklart och inget material utöver isolering/plast är medskickat.
Jag tänker att det är viktigt att det inte blåser rätt in i isoleringen så jag tänkte sätta masonite rakt upp (precis innanför panelen och rätt upp) mot råsponten och sedan följa råsponten en liten bit upp, med 2-2,5 cm luftspalt mellan masonite och råspont. Röda strecken på bilden illustrerar hur masoniten skulle läggas, givetvis i full bredd mellan takstolarna.
Tänker jag rätt eller fel?
Om det har någon betydelse så sitter några brädor med lite mellanrum samt insektsnät under takfoten.
Nu undrar jag hur det borde se ut vid takfoten. Garaget är helt nybyggt från byggsats och allt har varit väl genomtänkt men just detta är oklart och inget material utöver isolering/plast är medskickat.
Jag tänker att det är viktigt att det inte blåser rätt in i isoleringen så jag tänkte sätta masonite rakt upp (precis innanför panelen och rätt upp) mot råsponten och sedan följa råsponten en liten bit upp, med 2-2,5 cm luftspalt mellan masonite och råspont. Röda strecken på bilden illustrerar hur masoniten skulle läggas, givetvis i full bredd mellan takstolarna.
Tänker jag rätt eller fel?
Om det har någon betydelse så sitter några brädor med lite mellanrum samt insektsnät under takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Precis så håller jag på att göra i mitt nybyggda garage.
Eller inte exakt. Jag har skruvat fast en 45x45 på hammarbandet ut mot takfoten som masoniten spänner mot och sedan är den böjd upp mot läkten för luftspalten. Jag tappar nog lite isoleringsförmåga på det, men det ger en enkel montering.
Din lösning ser lurig ut. Den kommer du få en rejäl köldbrygga samt eventuellt kondensvatten eller dropp på ovansidan masonite kommer komma inne i väggen. Det bästa är om masoniten hamnar ute i simsenSchlbuditz skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Ja, jag har funderat vidare på det och jag håller med dig. Jag kommer att göra om det så att masoniten avslutar strax utanför väggen istället.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Lättast är att använda dessa ISOVER LUFTA 445 1050X1255MM 1,32M2/ST
Lufta är en vindavledare av wellpapp. Den används som vindskydd vid ventilerad takfot.

72,00 kr /st
Ord. pris 96,00 kr/st
Artikelnummer
900113576
st Köp
Lagerstatus leveransorder
Finns i lager. Leveranstid 1-3 dagar.
Lagerstatus butik och hämtorder
Kungsbacka
Finns i lager
Se fler butiker
Vindavledare av wellpapp att använda som vindskydd vid ventilerad takfot. Den passar mellan takstolar c1000 - 1200 mm, är försedd med distanser av EPS som bildar 25 mm luftspalt.
Lufta är en vindavledare av wellpapp. Den används som vindskydd vid ventilerad takfot.

72,00 kr /st
Ord. pris 96,00 kr/st
Artikelnummer
900113576
st Köp
Lagerstatus leveransorder
Finns i lager. Leveranstid 1-3 dagar.
Lagerstatus butik och hämtorder
Kungsbacka
Finns i lager
Se fler butiker
Vindavledare av wellpapp att använda som vindskydd vid ventilerad takfot. Den passar mellan takstolar c1000 - 1200 mm, är försedd med distanser av EPS som bildar 25 mm luftspalt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden