Ska isolera mitt 150 kvm stora sadeltak och undrar vilket isoleringsmaterial som jag ska satsa på? Det absolut bästa, priset behöves inte tänka på initialt.

Har hittat http://www.wiedland.se/thr/
 
Det du skall titta på är U-värdet. Detta bestäms av dels isoleringens lambdavärde och dels av dess tjocklek. Du kan alltså kompensera en sämre isolering med att lägga den tjockare om du har plats.

Det finns många användningsområden för material som reflekterar värmestrålning, men det är inte bra att isolera vindsbjälklaget med.
 
Bästa utifrån isolerförmåga/lambdavärde? Eller bästa för miljön eller huset ? Ska du göra det själv? Beror ju också på vilken tjocklek det är begränsat till.
 
Bäst ur alla perspektiv är polyuretan, PU.

Ja, utom möjligen rent ekonomiskt då ;)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
arvid0 skrev:
Bästa utifrån isolerförmåga/lambdavärde? Eller bästa för miljön eller huset ? Ska du göra det själv? Beror ju också på vilken tjocklek det är begränsat till.
Bäst utifrån isolerförmåga/lambdavärde...
Det är 17½ cm takstolstjocklek.

Ramverk är som det ser ut
http://www.isolar.se/bygg.asp
 
Redigerat:
gusgez skrev:
Ska isolera mitt 150 kvm stora sadeltak och undrar vilket isoleringsmaterial som jag ska satsa på? Det absolut bästa, priset behöves inte tänka på initialt.

Har hittat [länk]
Om du vill veta hur bra den där termoreflektskojerigrejen är, rekommenderar jag följande test.

En kall vintermorgon när du vaknar, ta inte av pyjamasen. Vira istället in dig i ett lager alu-folie. Vira sen ett lager bubbelplast runt och avsluta med ett lager aluminium ytterst. Ta en promenad runt kvarteret. Väl hemkommen, byt till en dun eller täckjacka och gör om promenaden.
Känn efter och jämför :)
Sen kan du fundera över varför alla jackor, hus, kylar och frysskåp inte är isolerade med bubbelplast och folie. ;)

Ledtråd: I rymden finns ingen atmosfär.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
  • Gilla
  • Haha
Rickard1973 och 4 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Om du vill veta hur bra den där termoreflektskojerigrejen är, rekommenderar jag följande test.

En kall vintermorgon när du vaknar, ta inte av pyjamasen. Vira istället in dig i ett lager alu-folie. Vira sen ett lager bubbelplast runt och avsluta med ett lager aluminium ytterst. Ta en promenad runt kvarteret. Väl hemkommen, byt till en dun eller täckjacka och gör om promenaden.
Känn efter och jämför :)
Sen kan du fundera över varför alla jackor, hus, kylar och frysskåp inte är isolerade med bubbelplast och folie. ;)

Ledtråd: I rymden finns ingen atmosfär.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Hänger inte riktigt med...Du förordar alltså det där NASA rymdmaterialet...eller?
 
M
Aerogel är väl överlägset alla andra om man jämför värmeledningsförmåga - Enligt videon nedan, 39ggr bättre än bästa glasfiberisoleringen :wow: [video=youtube;kHnen2nSmDY]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kHnen2nSmDY[/video]

Aeorogel sverige letar partners att testa deras komersiella produkt baserat på aerogel, Quarttizene. Kanske någon på Byggahus.se kan bygga ett hus med dem :)

http://www.aerogel.se/
 
Redigerat av moderator:
Jag tolkar det som att thomasx INTE rekommenderar rymdisolering i ditt tak.
 
  • Gilla
FredrikHus
  • Laddar…
M
Håller med, reflekterande isolering är inte det vi behöver främst, utan låg värmeledningsförmåga.
 
Det är intressant att jämföra Thermoreflekts uppgifter om hur värmeförlusterna fördelar sig:
"Strålningsförluster svarar för 50% - 75% av värmeförlusterna vintertid."

Jämför detta med t.ex. http://www.varmahus.se/energiskola/varmeoverforing.php
[h=2]Värmeförluster i ett hus[/h] Värmeförlusterna i ditt hus består i värmeöverföring via strålning, konvektion och ledning. I ett hus består fördelas värmeförlusterna så här:


  • strålning 20%
  • konvektion 50%
  • ledning 30%

Det är klart att strålningen är av avgörande i den lufttomma rymden.
Här nere på jorden har den alltså liten betydelse.

Det finns inga mirakelmedel.
Verkar det för bra för att vara sant så är det sannolikt inte det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Merparten av den värme som lämnar huset genom strålning gör det genom fönstren. Därför skulle man säkert kunna spara en del energi på att sätta reflekterande isolering på fönstren. Dock finns det risk att det istället blir mörkt i huset.
 
Mikael_L
Absolut bästa isolermaterialet är vakuum avgränsad av en högreflekterande yta på var sida.
Då är värmeledning = noll, värmekonvektion = 0 och värmestrålning = låg.

Tyvärr har vi än så länge ej tekniken att åstadkomma detta på lite större plana ytor vid normalt atmosfärstryck.

Vad det gäller det reflekterande materialet som du länkar till så tycker jag framförallt allt att thomasx har en bra poäng. Om detta material vore bäst skulle vi se detta i t.ex. våra kylar och frysar, som därmed fick mer än 100 liter nettovolym extra, som i ett trollslag.
Isoleringen i tak ligger typiskt inkapslat i annat material på bägge sidorna, och därmed ger inte reflexion av värmestrålningen någon större vinst. (tror jag, jag är lite ute i tassemarkerna och gissar nu ... :o)

Du kan hitta cellplast med något bättre lambda än mineralull, du kan hitta PU-isolering med ytterligare något bättre.
Men nackdelarna med dessa två material gör att MU ändå blir vinnare.

Kolla Isovers glasull med lambda 0,33. Det är mitt tips.
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20904

Det finns lite fasadskivor och sånt med aningen lägre lambda, men troligen är dom krångligare att jobba med (t.ex. formatet) att det är frågan om det är värt merjobbet med sådana.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Nån som minns de vita vantarna med metallsnöre i som skulle va så bra?
Varför finns det inga såna att köpa längre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.