53 715 läst ·
73 svar
54k läst
73 svar
Absolut effektivaste isoleringsmaterialet?
Sida 1 av 5
Det du skall titta på är U-värdet. Detta bestäms av dels isoleringens lambdavärde och dels av dess tjocklek. Du kan alltså kompensera en sämre isolering med att lägga den tjockare om du har plats.
Det finns många användningsområden för material som reflekterar värmestrålning, men det är inte bra att isolera vindsbjälklaget med.
Det finns många användningsområden för material som reflekterar värmestrålning, men det är inte bra att isolera vindsbjälklaget med.
Bäst utifrån isolerförmåga/lambdavärde...arvid0 skrev:
Det är 17½ cm takstolstjocklek.
Ramverk är som det ser ut
http://www.isolar.se/bygg.asp
Redigerat:
Om du vill veta hur bra den där termoreflektskojerigrejen är, rekommenderar jag följande test.gusgez skrev:
En kall vintermorgon när du vaknar, ta inte av pyjamasen. Vira istället in dig i ett lager alu-folie. Vira sen ett lager bubbelplast runt och avsluta med ett lager aluminium ytterst. Ta en promenad runt kvarteret. Väl hemkommen, byt till en dun eller täckjacka och gör om promenaden.
Känn efter och jämför
Sen kan du fundera över varför alla jackor, hus, kylar och frysskåp inte är isolerade med bubbelplast och folie.
Ledtråd: I rymden finns ingen atmosfär.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Hänger inte riktigt med...Du förordar alltså det där NASA rymdmaterialet...eller?thomasx skrev:Om du vill veta hur bra den där termoreflektskojerigrejen är, rekommenderar jag följande test.
En kall vintermorgon när du vaknar, ta inte av pyjamasen. Vira istället in dig i ett lager alu-folie. Vira sen ett lager bubbelplast runt och avsluta med ett lager aluminium ytterst. Ta en promenad runt kvarteret. Väl hemkommen, byt till en dun eller täckjacka och gör om promenaden.
Känn efter och jämför
Sen kan du fundera över varför alla jackor, hus, kylar och frysskåp inte är isolerade med bubbelplast och folie.
Ledtråd: I rymden finns ingen atmosfär.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Aerogel är väl överlägset alla andra om man jämför värmeledningsförmåga - Enligt videon nedan, 39ggr bättre än bästa glasfiberisoleringen :wow: [video=youtube;kHnen2nSmDY]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kHnen2nSmDY[/video]
Aeorogel sverige letar partners att testa deras komersiella produkt baserat på aerogel, Quarttizene. Kanske någon på Byggahus.se kan bygga ett hus med dem
http://www.aerogel.se/
Aeorogel sverige letar partners att testa deras komersiella produkt baserat på aerogel, Quarttizene. Kanske någon på Byggahus.se kan bygga ett hus med dem
http://www.aerogel.se/
Redigerat av moderator:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är intressant att jämföra Thermoreflekts uppgifter om hur värmeförlusterna fördelar sig:
"Strålningsförluster svarar för 50% - 75% av värmeförlusterna vintertid."
Jämför detta med t.ex. http://www.varmahus.se/energiskola/varmeoverforing.php
[h=2]Värmeförluster i ett hus[/h] Värmeförlusterna i ditt hus består i värmeöverföring via strålning, konvektion och ledning. I ett hus består fördelas värmeförlusterna så här:
Det är klart att strålningen är av avgörande i den lufttomma rymden.
Här nere på jorden har den alltså liten betydelse.
Det finns inga mirakelmedel.
Verkar det för bra för att vara sant så är det sannolikt inte det.
"Strålningsförluster svarar för 50% - 75% av värmeförlusterna vintertid."
Jämför detta med t.ex. http://www.varmahus.se/energiskola/varmeoverforing.php
[h=2]Värmeförluster i ett hus[/h] Värmeförlusterna i ditt hus består i värmeöverföring via strålning, konvektion och ledning. I ett hus består fördelas värmeförlusterna så här:
- strålning 20%
- konvektion 50%
- ledning 30%
Det är klart att strålningen är av avgörande i den lufttomma rymden.
Här nere på jorden har den alltså liten betydelse.
Det finns inga mirakelmedel.
Verkar det för bra för att vara sant så är det sannolikt inte det.
Aerogel verkar vara ett framtidsmaterial. Frågan är bara om det är så bra som det påstås. Har läst att svenska aerogel ska börja sälja sitt material i år. Aspen har redan ett aerogel-material på marknaden.
http://www.aerogel.com/markets/Case_Study_House_Renovation_web.pdf
http://www.aerogel.com/markets/Case_Study_House_Renovation_web.pdf
Merparten av den värme som lämnar huset genom strålning gör det genom fönstren. Därför skulle man säkert kunna spara en del energi på att sätta reflekterande isolering på fönstren. Dock finns det risk att det istället blir mörkt i huset.
Absolut bästa isolermaterialet är vakuum avgränsad av en högreflekterande yta på var sida.
Då är värmeledning = noll, värmekonvektion = 0 och värmestrålning = låg.
Tyvärr har vi än så länge ej tekniken att åstadkomma detta på lite större plana ytor vid normalt atmosfärstryck.
Vad det gäller det reflekterande materialet som du länkar till så tycker jag framförallt allt att thomasx har en bra poäng. Om detta material vore bäst skulle vi se detta i t.ex. våra kylar och frysar, som därmed fick mer än 100 liter nettovolym extra, som i ett trollslag.
Isoleringen i tak ligger typiskt inkapslat i annat material på bägge sidorna, och därmed ger inte reflexion av värmestrålningen någon större vinst. (tror jag, jag är lite ute i tassemarkerna och gissar nu ...
)
Du kan hitta cellplast med något bättre lambda än mineralull, du kan hitta PU-isolering med ytterligare något bättre.
Men nackdelarna med dessa två material gör att MU ändå blir vinnare.
Kolla Isovers glasull med lambda 0,33. Det är mitt tips.
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20904
Det finns lite fasadskivor och sånt med aningen lägre lambda, men troligen är dom krångligare att jobba med (t.ex. formatet) att det är frågan om det är värt merjobbet med sådana.
Då är värmeledning = noll, värmekonvektion = 0 och värmestrålning = låg.
Tyvärr har vi än så länge ej tekniken att åstadkomma detta på lite större plana ytor vid normalt atmosfärstryck.
Vad det gäller det reflekterande materialet som du länkar till så tycker jag framförallt allt att thomasx har en bra poäng. Om detta material vore bäst skulle vi se detta i t.ex. våra kylar och frysar, som därmed fick mer än 100 liter nettovolym extra, som i ett trollslag.
Isoleringen i tak ligger typiskt inkapslat i annat material på bägge sidorna, och därmed ger inte reflexion av värmestrålningen någon större vinst. (tror jag, jag är lite ute i tassemarkerna och gissar nu ...
Du kan hitta cellplast med något bättre lambda än mineralull, du kan hitta PU-isolering med ytterligare något bättre.
Men nackdelarna med dessa två material gör att MU ändå blir vinnare.
Kolla Isovers glasull med lambda 0,33. Det är mitt tips.
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20904
Det finns lite fasadskivor och sånt med aningen lägre lambda, men troligen är dom krångligare att jobba med (t.ex. formatet) att det är frågan om det är värt merjobbet med sådana.
