1 973 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Polyuretan,
Har ett hus som är byggt början på 1950.fasaden består av utsida tegel isolering betonghålsten med putsad insida.Min fundering är om det skulle vara en bra ide att injektera väggarna med polyuretan.
Är det nån som har erfarenhet av det. Mvh Lasse
Är det nån som har erfarenhet av det. Mvh Lasse
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är förmodligen en luftspalt innanför teglet som frågan gäller.
Och luftspalten har gissningsvis en funktion att fylla, nämligen att ventilera bort fukt.
Fogarna i tegelfasaden är ju inte vattentäta, utan släpper igenom fukt, som behöver ventileras bort.
Så jag tror det är en dålig idé.
Skall du isolera de väggarna skall det nog göras på insidan.
Och luftspalten har gissningsvis en funktion att fylla, nämligen att ventilera bort fukt.
Fogarna i tegelfasaden är ju inte vattentäta, utan släpper igenom fukt, som behöver ventileras bort.
Så jag tror det är en dålig idé.
Skall du isolera de väggarna skall det nog göras på insidan.
Finns ingen ångspärr idag.Isoleringen är ungefär 20mm och papp beklädd på båda sidorna.Finns nog inte så mycket utrymme kvar. Kollade efter jag skrivit.Hur gör man om man skulle använda polyuretan att isolera vind mot yttertak.
Ska man ha en luftspalt mot råsponten. Mvh Lasse
Ska man ha en luftspalt mot råsponten. Mvh Lasse
Med PU med slutna celler behöver man inte ha en luftspalt.lasse63 skrev:
Klicka här för att svara
