Har ett hus som är byggt början på 1950.fasaden består av utsida tegel isolering betonghålsten med putsad insida.Min fundering är om det skulle vara en bra ide att injektera väggarna med polyuretan.
Är det nån som har erfarenhet av det. Mvh Lasse
 
Var finns hålrummet du tänker injektera?

Hur tjock är befintlig isolering?

Finns någon ångspärr idag?
 
Det är förmodligen en luftspalt innanför teglet som frågan gäller.
Och luftspalten har gissningsvis en funktion att fylla, nämligen att ventilera bort fukt.
Fogarna i tegelfasaden är ju inte vattentäta, utan släpper igenom fukt, som behöver ventileras bort.

Så jag tror det är en dålig idé.
Skall du isolera de väggarna skall det nog göras på insidan.
 
Finns ingen ångspärr idag.Isoleringen är ungefär 20mm och papp beklädd på båda sidorna.Finns nog inte så mycket utrymme kvar. Kollade efter jag skrivit.Hur gör man om man skulle använda polyuretan att isolera vind mot yttertak.
Ska man ha en luftspalt mot råsponten. Mvh Lasse
 
lasse63 skrev:
Finns ingen ångspärr idag.Isoleringen är ungefär 20mm och papp beklädd på båda sidorna.Finns nog inte så mycket utrymme kvar. Kollade efter jag skrivit.Hur gör man om man skulle använda polyuretan att isolera vind mot yttertak.
Ska man ha en luftspalt mot råsponten. Mvh Lasse
Med PU med slutna celler behöver man inte ha en luftspalt.
 
Tack för svar! Hur tjockt behöver man med pu för att komma upp i tillräckligt isolerings skikt. Lasse
 
lasse63 skrev:
Tack för svar! Hur tjockt behöver man med pu för att komma upp i tillräckligt isolerings skikt. Lasse

Vad som är "tillräckligt" är ju högst subjektivt ;) men 10-12cm verkar vara en rätt normal tjocklek.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.