En nybörjarfråga om vindar och isolering.

Har ett 100 år gammalt timmerhus som fungerar som fritidshus. Vi är här på sommaren och numera även på vintern. Utgrävd källare under 3/4 av huset, entreplan (takhöjd 270cm), samt ett övre plan (takhöjd 250 cm) med delvis snedtak. Utöver detta en kallvind med höjd upp till nocken på ca 110 cm.

Då vi vill vara här på vintern så har vi satt i två gjutgärnskaminer, en på entreplan, och en på övre plan. IVT-panna och golvvärme i källaren, direktverkande el på de andra planen.

Vinden ser frisk ut (i mitt tycke). Det ligger ca 15 cm sågspån/kutterspån mellan varje balk. Under dessa verkar det finnas papp, eller så ligger spånet direkt på innertaket (plank eller 22mm pärlspont).

Jag kan konstatera
- på vissa horisontella partier ligger inget spån (bla runt takluckan)
- i några fack (snedtaken-dvs över bla kattvindarna) finns sågspån (utan luftspalt), andra är helt tomma.

Fungerar det med att bara fylla på med kutterspån? Det är/blir ju ingen luftspalt mellan yttertaket och de snedställda facken! Eller bör jag göra något annat?

Tanken är att kratta till samt lägga lite bräder som golv ovanpå för att kunna förvara lite prylar där. Något att tänka på när det gäller att lägga golv?

Vindsluckan är precis ovanför den ena kaminen. Värmeläckaget kommer att blir rejält, men det är väl bara bra för vinden?

Tomten har stod orörd länge, så ved finns det så det räcker för många år framöver.

Att fylla på med kutterspån är väl att återställa till hur det var från början. Det borde vara riskfritt. Det är när du vill ha mycket bättre isolering än den gamla som det blir fuktrisker att ta hänsyn till.

Dessa gamla hus fungerar bra ur fukthänseende av två orsaker. Det ena är att fukten lättare sprids i spånet så att ingen punkt blir mycket fuktigare än en annan. Dessutom underlättas uttorkning när vädret är sådant att det kan ske. Det andra är att isoleringen är så tunn att den torkar ganska fort även om den hade varit av ett slag som inte sprider fukten.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.