5 302 läst ·
42 svar
5k läst
42 svar
Värmeisolering - dold fel?
Sida 1 av 3
Hej!
Vi köpte en villa på 3 våningar, byggd under 30-talet, för ca 2 års sedan. Enligt skriven information från mäklaren hade man tilläggsisolerat huset 2001. Säljarens energideklaration visade en energianvändning på 103 kwh/m2. Vidare försäkrade säljaren i kontraktets frågelista att inga brister finns i byggnadens värmeisolering i golv, väggar och tak.
All det här gjorde att vi köpte huset för mycket stort belopp.
Under den första vinter märkte vi att det var svårt att hålla huset varmt. Vi tänkte att det var värmesystemet som det var fel på och bytte ut först värmepannan och senare värmepumpen. Då fortfarande kändes kalt i huset lånade vi en värmekamera och undersökte huset. Det visade sig att särskild bjälklagen i alla våningar är väldigt kalla, ca 11 C och blåser in kall luft.
Då undra jag möjligheten att reklamera och få felen klassad som dold fel.
Vi köpte en villa på 3 våningar, byggd under 30-talet, för ca 2 års sedan. Enligt skriven information från mäklaren hade man tilläggsisolerat huset 2001. Säljarens energideklaration visade en energianvändning på 103 kwh/m2. Vidare försäkrade säljaren i kontraktets frågelista att inga brister finns i byggnadens värmeisolering i golv, väggar och tak.
All det här gjorde att vi köpte huset för mycket stort belopp.
Under den första vinter märkte vi att det var svårt att hålla huset varmt. Vi tänkte att det var värmesystemet som det var fel på och bytte ut först värmepannan och senare värmepumpen. Då fortfarande kändes kalt i huset lånade vi en värmekamera och undersökte huset. Det visade sig att särskild bjälklagen i alla våningar är väldigt kalla, ca 11 C och blåser in kall luft.
Då undra jag möjligheten att reklamera och få felen klassad som dold fel.
Med tanke på din andra tråd om dolt fel på stödmuren så skulle jag önska att det fanns ett körkort att ta när det gäller husköp. Du kan nog kvala in till SM i dolt fel. 90-talist? En husägare kan ju tycka att lite kallras inte är ett stort problem. Hur kan jag göra mitt problem till någon annans verkar vara melodin.
Jocke Best: Det är inte frågan att göra mitt problem till ditt! Du behöver inte svara om du inte vill! Sedan kan man inte kolla vissa saker (som tex värmeisoleringen) oavsett hur mycket man vill eller kan!
Nej. Det står bara fasadbyte och tilläggsisolering.
Men med tanke på bra energideklaration och ägaren svar ang värmeisolering trodde jag att man hade gjort ett bra jobb.
Jag tror själv att vindskyddet saknas eller är mycket bristfälligt. När det 7-8 grader ute och blåser går inte värma upp huset till 20 C och man känner att det blåser in.
Men med tanke på bra energideklaration och ägaren svar ang värmeisolering trodde jag att man hade gjort ett bra jobb.
Jag tror själv att vindskyddet saknas eller är mycket bristfälligt. När det 7-8 grader ute och blåser går inte värma upp huset till 20 C och man känner att det blåser in.
Redigerat:
Och då kan man i princip räkna ut med 3e ögat att det handlar om fasaden och att golven inte omgjorda. O det normala är att det är dragiga golv i gamla kåkar med spånisolering.
Hade han utfäst att trossbotten och mellanbjälklag var omsiolerade så hade du haft ett case
Hade han utfäst att trossbotten och mellanbjälklag var omsiolerade så hade du haft ett case
När man byter fasad och tilläggsisolerar brukar man dra isoleringen och vindskyddet över väggarna och bjälklagskanterna dvs man bygger upp ett klimatskal. Annars verkar inte vara någon mening med tilläggsisolering.
Utifrån den information du ger låter det inte troligt att det skulle röra sig om dolt fel. Du vet inte hur varmt förra ägaren hade inomhus, och det visste troligen inte den som gjorde energideklaration heller. Att ett hus från 30-talet är dåligt isolerat är det normala. Om fasaden är tilläggsisolerad så säger det ingenting om hur övriga huset är isolerat. I det du skrivit finns inte heller någon information om hur det är tilläggsisolerat. Så med den information du skrivit går det givetvis inte att utesluta att det finns ett dolt fel på huset, men det låter inte troligt att den dåliga isoleringen skulle vara ett sådant.
Det är för mig svårt att förstå hur man kan tro att ett hus byggt på 30-talet ska motsvara dagens krav på energiförbrukning och komfort???
Och dessutom utan att grundligt kontrollera hur exempelvis tilläggsisolering och andra åtgärder under årens lopp är utfört.
Säljarens svar i en frågelista är väl knappast en bra utgångspunkt gällande husets tekniska egenskaper.
Och dessutom utan att grundligt kontrollera hur exempelvis tilläggsisolering och andra åtgärder under årens lopp är utfört.
Säljarens svar i en frågelista är väl knappast en bra utgångspunkt gällande husets tekniska egenskaper.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Enda sättet för mig att kontrollera värmeisoleringen var att antingen köpa huset under vinterhalvåret (köpte huset mitt i sommaren) och göra mätningar eller att riva ner hela fasaden på 3 våningar och kolla vad som finns bakom. De garantier som vi fick i form av tilläggsisolering, energideklarationen och säljarens ord verkade tyda att huset bra isolerad. Då menade jag inte enl dagens standard. Men jag hade inte väntat mig att det skall blåsa in så mycket och att det skall vara omöjligt värma upp till 20 C oavsett hur mycket man ökar värmen.
Då skulle jag absolut inte betalat 5 mil för den här huset!
Då skulle jag absolut inte betalat 5 mil för den här huset!
Har du kollat om det är tilläggsisolerat nu då, och hur mycket?
Det finns ju egentligen inga normer för att få kalla ett hus "tilläggsisolerat". Det räcker alltså med 50 mm uppkastat på utsidan. Sedan är huset "tilläggsisolerat". Om det sen gör någon skillnad, är en annan fråga.
Därmed kan du nog glömma att få detta som dolt fel.
Vidare hjälper isolering föga mot drag. Det du borde gjort, var att fråga hur tilläggsisolering var utförd. Om deras uppgifter då inte stämt överens med verkligheten. Hade du möjligtvis haft en chans.
Lägg din energi på att renovera, istället för att försöka åberopa "dolt fel". Annars blir du aldrig färdig.
Det finns ju egentligen inga normer för att få kalla ett hus "tilläggsisolerat". Det räcker alltså med 50 mm uppkastat på utsidan. Sedan är huset "tilläggsisolerat". Om det sen gör någon skillnad, är en annan fråga.
Därmed kan du nog glömma att få detta som dolt fel.
Vidare hjälper isolering föga mot drag. Det du borde gjort, var att fråga hur tilläggsisolering var utförd. Om deras uppgifter då inte stämt överens med verkligheten. Hade du möjligtvis haft en chans.
Lägg din energi på att renovera, istället för att försöka åberopa "dolt fel". Annars blir du aldrig färdig.
Jag förstår egentligen inte grundproblemet, om vi för en stund bortser från doldafelfrågan.
Om ett hus är tilläggsisolerat på det sätt man gjort det de senaste 15-20 åren skulle jag förvänta mig att huset är rätt tätt (med avseende på drag, inte diffusionstätt), oavsett när det är byggt från början. Som Marcus skriver blir det ett "klimatskal".
Jag har själv isolerat mitt hus för knappt 15 år sedan, inte fasen drar det från väggar etc och jag har bara gjort som alla andra gör. Dubbla 45mm + utegips eller vindduk.
Hur kan mellanbjälklag vara så kalla som 11 grader? Det är ju varmt både under och över.
Var blåser det in kall luft?
Även om vindduk eller motsvarande saknas så blåser det ju inte raktigenom en fasad. Det måste ju vara hål någonstans?
Om ett hus är tilläggsisolerat på det sätt man gjort det de senaste 15-20 åren skulle jag förvänta mig att huset är rätt tätt (med avseende på drag, inte diffusionstätt), oavsett när det är byggt från början. Som Marcus skriver blir det ett "klimatskal".
Jag har själv isolerat mitt hus för knappt 15 år sedan, inte fasen drar det från väggar etc och jag har bara gjort som alla andra gör. Dubbla 45mm + utegips eller vindduk.
Hur kan mellanbjälklag vara så kalla som 11 grader? Det är ju varmt både under och över.
Var blåser det in kall luft?
Även om vindduk eller motsvarande saknas så blåser det ju inte raktigenom en fasad. Det måste ju vara hål någonstans?
